Tilitoimistojen käyttämät hinnoittelumallit
Hartikainen, Noora (2017)
Hartikainen, Noora
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019073
Tiivistelmä
Taloushallintoala on vanha ja vakiintunut toimiala, mutta se on kokenut paljon muutoksia viimeisten vuosien aikana. Perinteisten toimintojen rinnalle on noussut sähköisyyttä ja automaatiota hyödyntäviä toimintamalleja. Tekniikan kehittyminen ja digitalisaatio ovat edesauttaneet taloushallinnon kehittymistä, mikä näkyy tilitoimistoissa erityisesti sähköisinä taloushallinnon järjestelminä.
Hinnoittelu on yksi ratkaiseva tekijä yrityksen menestymiseen ja jokaisen yrityksen tulisi miettiä sen käyttämiä hinnoittelumalleja. Palvelun hinnoittelu poikkeaa fyysisten tuotteiden hinnoittelusta. Tilitoimistopalvelut ovat asiantuntijapalveluita, joiden hinta perustuu enemmänkin palvelun asiakkaalle tuomaan arvoon kuin myyjälle palvelusta aiheutuneisiin kustannuksiin. Yleisimmät tilitoimistoalalla käytössä olevat hinnoittelumallit ovat aikaperusteinen hinnoittelu, tositeperusteinen hinnoittelu, vientiperusteinen hinnoittelu sekä kiinteä kuukausihinta. Usein käytetään myös näiden yhdistelmiä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä hinnoittelumalleja tilitoimistot käyttävät sekä miksi he ovat päätyneet käyttämään valitsemaansa hinnoittelumallia. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää hinnoittelumallien hyötyjä sekä ongelmakohtia. Tutkimus rajattiin koskemaan vain Helsingin seudun alueella toimivia tilitoimistoja.
Tutkimusta lähestyttiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, koska tarkoituksena oli saada syvällisempi ymmärrys tilitoimistojen käyttämistä hinnoittelumalleista. Tutkimuksen aineisto ke-rättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluita suoritettiin yhteensä kolmen eri tilitoimiston kanssa. Haastattelut suoritettiin loka-marraskuun 2017 aikana.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikilla haastateltavilla tilitoimistoilla oli käytössä kaksi hinnoittelumallia, joista toista käytettiin suurimmalle osaa asiakkaista ja toinen oli käytössä vain pienellä osaa asiakasyrityksiä. Käytetyimmäksi hinnoittelumalliksi selvisi kiinteä kuukausihinta, sillä kaksi tilitoimistoa kolmesta käytti sitä ensisijaisena hinnoittelumallinaan. Kolmannella tilitoimistolla se oli käytössä toissijaisena hinnoittelumallina, mutta heidän on tarkoitus ottaa käyttöön kiinteä kuukausihinta ensi vuoden puolella kaikille asiakkaille.
Tilitoimistot kokivat hinnoittelumalleissa paljon samoja hyötyjä sekä ongelmakohtia. Erityisesti kiinteästä kuukausihinnasta löytyi paljon hyötyjä, joita ovat muun muassa laskutuksen helpottuminen sekä että se kannustaa tehostamaan tilitoimiston omaa toimintaa. Ongelmakohtana pidettiin puolestaan asiakaskannattavuuden säännöllistä mittaamista.
Hinnoittelu on yksi ratkaiseva tekijä yrityksen menestymiseen ja jokaisen yrityksen tulisi miettiä sen käyttämiä hinnoittelumalleja. Palvelun hinnoittelu poikkeaa fyysisten tuotteiden hinnoittelusta. Tilitoimistopalvelut ovat asiantuntijapalveluita, joiden hinta perustuu enemmänkin palvelun asiakkaalle tuomaan arvoon kuin myyjälle palvelusta aiheutuneisiin kustannuksiin. Yleisimmät tilitoimistoalalla käytössä olevat hinnoittelumallit ovat aikaperusteinen hinnoittelu, tositeperusteinen hinnoittelu, vientiperusteinen hinnoittelu sekä kiinteä kuukausihinta. Usein käytetään myös näiden yhdistelmiä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä hinnoittelumalleja tilitoimistot käyttävät sekä miksi he ovat päätyneet käyttämään valitsemaansa hinnoittelumallia. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää hinnoittelumallien hyötyjä sekä ongelmakohtia. Tutkimus rajattiin koskemaan vain Helsingin seudun alueella toimivia tilitoimistoja.
Tutkimusta lähestyttiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, koska tarkoituksena oli saada syvällisempi ymmärrys tilitoimistojen käyttämistä hinnoittelumalleista. Tutkimuksen aineisto ke-rättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluita suoritettiin yhteensä kolmen eri tilitoimiston kanssa. Haastattelut suoritettiin loka-marraskuun 2017 aikana.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikilla haastateltavilla tilitoimistoilla oli käytössä kaksi hinnoittelumallia, joista toista käytettiin suurimmalle osaa asiakkaista ja toinen oli käytössä vain pienellä osaa asiakasyrityksiä. Käytetyimmäksi hinnoittelumalliksi selvisi kiinteä kuukausihinta, sillä kaksi tilitoimistoa kolmesta käytti sitä ensisijaisena hinnoittelumallinaan. Kolmannella tilitoimistolla se oli käytössä toissijaisena hinnoittelumallina, mutta heidän on tarkoitus ottaa käyttöön kiinteä kuukausihinta ensi vuoden puolella kaikille asiakkaille.
Tilitoimistot kokivat hinnoittelumalleissa paljon samoja hyötyjä sekä ongelmakohtia. Erityisesti kiinteästä kuukausihinnasta löytyi paljon hyötyjä, joita ovat muun muassa laskutuksen helpottuminen sekä että se kannustaa tehostamaan tilitoimiston omaa toimintaa. Ongelmakohtana pidettiin puolestaan asiakaskannattavuuden säännöllistä mittaamista.