Urheilukouluun hakeneiden talvilajien urheilijoiden fyysiset testitulokset ja niiden hyödyntäminen valmennuksessa.
Kurkela, Mikko (2017)
Kurkela, Mikko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Puolustusvoimien Urheilukoulun talvilajien pääsykokeiden fyysisten testien tulokset ja jakaumat vuosilta 2011 - 2017. Toinen tavoite työlle oli kehittää ja antaa kehitysajatuksia Urheilukoulun antamaan ja järjestämään valmennukseen. Tavoitteeseen päästiin järjestämällä Urheilukoulussa workshop tilaisuus Urheilukoulun valmennushenkilöstön kanssa. Urheilukoulu tulee hyödyntämään tutkimustietoa omassa sisäisessä valmennustoiminnassaan ja pyrkii jalkauttamaan saadun tiedon lajiliitoille. Opinnäytetyössä tulokset on saatu tutkimalla Urheilukoulun pääsykokeiden tuloksia vuosina 2011 – 2017, jolloin pääsykokeisiin on osallistunut 680 talvilajien urheilijaa 30 eri lajista. Työn toimeksiantajana toimi Urheilukoulu.
Pääsykokeissa on vuodesta 2010 alkaen testattu fyysisinä ominaisuuksina antropometriaa, taitoa, voimaa ja kestävyyttä. Taitotestinä käytetään ketteryystestiä, jossa mitataan kykyä muuttaa nopeasti ja tarkasti kehon asentoa ja liikesuuntaa. Voiman testinä käytetään staattista ja esikevennettyä hyppyä. Näillä mitataan jalkojen nopeusvoimaa. Kestävyystestinä käytetään epäsuoraa kestävyyssukkulajuoksua, jolla pyritään mittaamaan yleistä aerobista kestävyyttä ja arvioimaan VO2max.
Keskeisimpänä havaintona oli, että testatuissa ominaisuuksissa oli vaihtelua vuosittain. Lisäksi urheilijoiden ja lajien välillä oli testituloksissa vaihtelua. Nopeusvoimassa oli laskua vuosina 2016 ja 2017. Ketteryystestissä tulokset olivat parantuneet vuosien 2013 ja 2014 tasoon verrattuna. Vuonna 2017 urheilukouluun hakeneiden VO2max keskiarvo 51,55 ml/min oli alhaisin vuosien 2011 – 2017 aikana. Urheilukoulu pystyy omalta osaltaan tukemaan Urheilijan kehittymistä palvelusvuoden aikana. Tämä vaatii hyvää suunnittelua ja yhteistyötä urheilijan sidosryhmien kanssa.
Pääsykokeissa on vuodesta 2010 alkaen testattu fyysisinä ominaisuuksina antropometriaa, taitoa, voimaa ja kestävyyttä. Taitotestinä käytetään ketteryystestiä, jossa mitataan kykyä muuttaa nopeasti ja tarkasti kehon asentoa ja liikesuuntaa. Voiman testinä käytetään staattista ja esikevennettyä hyppyä. Näillä mitataan jalkojen nopeusvoimaa. Kestävyystestinä käytetään epäsuoraa kestävyyssukkulajuoksua, jolla pyritään mittaamaan yleistä aerobista kestävyyttä ja arvioimaan VO2max.
Keskeisimpänä havaintona oli, että testatuissa ominaisuuksissa oli vaihtelua vuosittain. Lisäksi urheilijoiden ja lajien välillä oli testituloksissa vaihtelua. Nopeusvoimassa oli laskua vuosina 2016 ja 2017. Ketteryystestissä tulokset olivat parantuneet vuosien 2013 ja 2014 tasoon verrattuna. Vuonna 2017 urheilukouluun hakeneiden VO2max keskiarvo 51,55 ml/min oli alhaisin vuosien 2011 – 2017 aikana. Urheilukoulu pystyy omalta osaltaan tukemaan Urheilijan kehittymistä palvelusvuoden aikana. Tämä vaatii hyvää suunnittelua ja yhteistyötä urheilijan sidosryhmien kanssa.