Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Exit Through The Giftshop - Palvelumuotoilu museokaupan asiakaskokemuksen kehittämisessä

Malila, Saija (2017)

 
Avaa tiedosto
Malila_Saija.pdf (4.016Mt)
Lataukset: 


Malila, Saija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119215
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen tapaustutkimus, jonka keskiössä oli palvelumuotoilun menetelmien käyttö asiakaskokemuksen kehittämisessä. Havaintokohteena toimi Designmuseon museokauppa Design Shop. Kulttuurialan heikentyneen valtion rahoituksen takia museoilla on paineita omarahoituksen kasvattamiseen. Lipunmyynnin lisäksi museokaupat ovat usein ainoita suoria rahoituksen lähteitä museoille. Tästä syystä museokaupan asiakaskokemuksen parantaminen on merkityksellistä liiketoiminnan kehittämiseen johtavaa työtä. Asiakaskokemuksen merkitys on noussut todelliseksi kilpailutekijäksi globaalissa, kiristyvässä markkinatilanteessa, jossa brändien kyky erottua toisistaan kärsii.

Tavoitteena oli syventää museokaupan henkilökunnan tietoutta asiakkaistaan asiakasym-märryksen keräämisen avulla. Menetelminä käytettiin sähköistä kyselyä, havainnointia, benchmarkingia, haastatteluita sekä yhteiskehittämisen työpajoja. Työn teoriaosuus muo-dostui asiakaskokemuksen ja yhteiskehittämisen kirjallisuuteen perehtymisestä. Tutkimus-ongelmat olivat: miten asiakaskokemusta voidaan parantaa palvelumuotoilun avulla ja millaisia museokaupan asiakkaat ovat? Alakysymyksessä pohdittiin, miten museokaupan liiketoimintaa voidaan parantaa palvelumuotoilun keinoin? Ensimmäiseen kysymykseen asiakaskokemuksen kehittämisestä vastattiin työn teoriaosuudessa kirjallisuuden kautta sekä yhteiskehittämisen työpajoissa tapahtuneen arvonluonnin avulla. Toiseen kysymykseen vastauksena esitettiin kuusi fiktiivistä museokaupan asiakaspersoonaa. Työpajoista kerätystä materiaalista kehitettiin neljä erilaista skenaariota museokaupan palveluista. Skenaarioiden kaupallisia mahdollisuuksia pohtimalla esitettiin arvioita palvelumuotoilun vaikutuksista liiketoimintaan.

Johtopäätöksenä voidaan todeta palvelumuotoilun menetelmien ja erityisesti yhteiskehittämisen tuoneen arvokasta tietoa museokaupan henkilökunnalle asiakkaistaan. Palvelumuotoilulle ominaiset visuaaliset menetelmät lisäsivät kerätyn tiedon vaikuttavuutta. Skenaariot laukaisivat keskustelun siitä, miten museokaupan toimintaa tulisi jatkossa kehittää. Yhteiskehittämisen työpajoissa kokeiltiin toimeksiantajalle uusia menetelmiä kehittää palveluita yhdessä asiakkaiden kanssa. Sekä työn toteuttaja että toimeksiantaja saivat asiakkailta tietoa, jota ei olisi kyetty hankkimaan ilman kontaktia asiakkaisiin. Monipuolinen menetelmien käyttö vahvisti myös tekijän omaa osaamista ja työskentelyn ammattimaisuutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste