Luovien työtapojen käyttö klassisen musiikin perusteiden alkeisopetuksessa
Arola, Linda; Piipponen, Ronja-Lotta (2017)
Arola, Linda
Piipponen, Ronja-Lotta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918909
Tiivistelmä
Tulevat muutokset ja havaintomme musiikin perusteiden (mupe) opetuksessa ilmenevistä kehityskohteista inspiroivat meitä pohtimaan, kuinka musiikin perusteiden opetusta voisi klassisella puolella päivittää. Uusi opetussuunnitelma pyrkii tarjoamaan oppilaille valmiuksia improvisointiin, säveltämiseen ja itsenäiseen musiikin tuottamiseen. Kokemuksemme mukaan pop/jazz –musiikin perusteiden opetuksessa näitä luovuutta edistäviä työtapoja käytetään jo jonkin verran, mutta klassisen musiikin perusteiden opetuksessa nämä työtavat eivät ole vielä niin yleisiä. Tämän huomaaminen innosti meitä kehittämään alkeisopetukseen opetuksen tukimateriaalin, jonka avulla voidaan helposti lisätä luovien työtapojen käyttöä. Teimme oppilaan materiaalin, joka sisältää erilaisia säveltämisen ja improvisoinnin tehtäviä, ja opettajan materiaalin, joka sisältää ohjeistuksia tehtävien toteuttamiseen. Materiaali sisältää kymmenen tehtävää, jotka on tarkoitettu toteutettavaksi musiikin perusteiden ensimmäisen lukuvuoden aikana.