Kokouspalvelujen ostoprosessi
Ruusunen, Minna (2017)
Ruusunen, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119255
Tiivistelmä
Yritysten ostoprosessit muuttuvat koko ajan digitaalisen kaupankäynnin kehittyessä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kokouspalvelujen ostoprosessia, eli sitä, miten kokouksia järjestävät yritykset kokouspalveluja ostavat. Tutkimuksen tavoitteena on lisäksi selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat päätöksentekoon kokouspalveluja ostettaessa ja mitä kokouspalveluja myyvät yritykset voisivat tehdä tehostaakseen myyntiään.
Kokouspalveluilla tutkimuksessa tarkoitetaan kokouspaikan tila- ja kokouspalveluita ravitsemis- ja tekniikkapalveluineen ja keskitytään pelkästään niiden ostamiseen. Tutkimus on rajattu koskemaan yli 10 hengelle järjestettäviä kokouksia.
Tietoperustassa käsitellään yleisesti yritysten ostoprosessia ja päätöksentekoon vaikuttavia tahoja, mutta myös palvelujen ostamisen erityispiirteitä. Tietoperustassa käsitellään lisäksi muuttuneita ostotapoja. Kokouspalvelujen käsitettä sekä kokouspalvelujen ostajia ja tarjoajia käsitellään tarkemmin tieteellisen osan lopussa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkimus toteutettiin kyselynä. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelman kautta. Tutkimuksen kohdejoukko oli kokouspalveluita varaavat henkilöt koko Suomen alueella. Kysely lähetettiin uutiskirjeen muodossa Sihteeriyhdistys ry:n koko jäsenistölle, yhteensä 1000 henkilölle. Kysely oli auki 24.10. – 1.11.2017 välisen ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 172 henkilöä.
Tutkimustulosten mukaan yritykset edelleen hoitavat kokouspalvelujen ostoja enimmäkseen sähköpostilla itse, ilman kokouspalvelutoimistojen ja tapahtumatuottajien apua. Tärkeimpiä tekijöitä kokouspaikan ja -palvelujen valinnassa oli toimivat tilat ja kokouspaikan sijainti. Hinta oli tärkein vasta silloin, kun useampi paikka soveltui kokouspaikaksi. Kokouspalveluja myyviltä yrityksiltä tulosten mukaan odotetaan eniten nopeutta ja helppoutta kokouspalvelujen ostoon liittyen.
Tutkimuksen tulosten perusteella voi todeta, että kokouspalvelujen ostoprosessi ei ole vielä siirtynyt digitaalisen kehityksen myötä digitaalisiin kanaviin, vaan kokouspalveluostot tehdään perinteisiä keinoja käyttäen. Varaajat kuitenkin odottavat kokouspalvelujen oston helpottumista internetin kautta, joten kokouspalvelusivustojen tunnettuutta ja toimintaa kannattaa edelleen kehittää.
Kokouspalveluilla tutkimuksessa tarkoitetaan kokouspaikan tila- ja kokouspalveluita ravitsemis- ja tekniikkapalveluineen ja keskitytään pelkästään niiden ostamiseen. Tutkimus on rajattu koskemaan yli 10 hengelle järjestettäviä kokouksia.
Tietoperustassa käsitellään yleisesti yritysten ostoprosessia ja päätöksentekoon vaikuttavia tahoja, mutta myös palvelujen ostamisen erityispiirteitä. Tietoperustassa käsitellään lisäksi muuttuneita ostotapoja. Kokouspalvelujen käsitettä sekä kokouspalvelujen ostajia ja tarjoajia käsitellään tarkemmin tieteellisen osan lopussa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkimus toteutettiin kyselynä. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelman kautta. Tutkimuksen kohdejoukko oli kokouspalveluita varaavat henkilöt koko Suomen alueella. Kysely lähetettiin uutiskirjeen muodossa Sihteeriyhdistys ry:n koko jäsenistölle, yhteensä 1000 henkilölle. Kysely oli auki 24.10. – 1.11.2017 välisen ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 172 henkilöä.
Tutkimustulosten mukaan yritykset edelleen hoitavat kokouspalvelujen ostoja enimmäkseen sähköpostilla itse, ilman kokouspalvelutoimistojen ja tapahtumatuottajien apua. Tärkeimpiä tekijöitä kokouspaikan ja -palvelujen valinnassa oli toimivat tilat ja kokouspaikan sijainti. Hinta oli tärkein vasta silloin, kun useampi paikka soveltui kokouspaikaksi. Kokouspalveluja myyviltä yrityksiltä tulosten mukaan odotetaan eniten nopeutta ja helppoutta kokouspalvelujen ostoon liittyen.
Tutkimuksen tulosten perusteella voi todeta, että kokouspalvelujen ostoprosessi ei ole vielä siirtynyt digitaalisen kehityksen myötä digitaalisiin kanaviin, vaan kokouspalveluostot tehdään perinteisiä keinoja käyttäen. Varaajat kuitenkin odottavat kokouspalvelujen oston helpottumista internetin kautta, joten kokouspalvelusivustojen tunnettuutta ja toimintaa kannattaa edelleen kehittää.