dc.contributor.author | Pelto-Piri, Sampsa | |
dc.contributor.author | Rintala, Mari | |
dc.date.accessioned | 2017-12-04T06:45:17Z | |
dc.date.available | 2017-12-04T06:45:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017113019102 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/137032 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön taustalla oli Tampereen ammattikorkeakoulun esiin nostama tarve uudelle opetusmateriaalille hoitotyössä käytettävistä eristysluokista aseptiikan opetukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa havainnollistavaa videomateriaalia käytettäväksi hoitotyön alkuvaiheen opiskelijoiden opetukseen sekä itseopiskelun tueksi. Tavoitteina oli lisätä tietämystä eristysluokista ja hoitotyön henkilönsuojaimista sekä oikeaoppisesta aseptiikasta. Opinnäytetyön tehtävinä oli vastata kysymyksiin mitä eristysluokkia hoitotyössä käytetään, miten eristyspotilaiden hoitotyössä käytettäviä suojaimia käytetään aseptisesti oikein ja millainen on hyvä opetusvideo. Opinnäytetyö oli toteutukseltaan toiminnallinen. Se koostui raportista sekä tuotoksesta. Tuotoksena valmistui kolme opetusvideota, joiden julkaisuvälineenä käytettiin YouTube-videokirjastoa.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat olivat tavanomaiset varotoimet, eristäminen hoitotyössä sekä hyvä opetusvideo. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat käsihygienia, aseptiikka, henkilönsuojaimet, kosketusvarotoimet, pisara- ja ilmaeristys. Opetusvideoilla havainnollistetaan eristyspotilaan hoidossa käytettävien suojaimien oikeaoppinen pukeminen ja riisuminen sekä aseptinen työskentely eristyshuoneessa. Opetusvideot ovat toteutukseltaan selkeitä ja yksinkertaisia, jotta katsojan mielenkiinto säilyy opiskeltavaan sisältöön.
Eristäminen hoitotyössä on monen eri tekijän summa. Hoitajalla tulee olla riittävää tietämystä ja osaamista henkilönsuojainten pukemisen ja riisumisen lisäksi tavanomaisista varotoimista sekä erilaisista eristysluokista ja niihin liittyvistä käytännöistä. Hoitaja lisää hoitotyön turvallisuutta käyttämällä henkilönsuojaimia oikeaoppisesti sekä noudattamalla tarvittavaa käsihygieniaa ja toimimalla aseptisesti oikein erilaisissa tilanteissa. Hoitaja ehkäisee oikealla toiminnallaan mikrobien leviämistä hoitoympäristössä sekä uusien tartuntojen muodostumista.
Opinnäytetyöprosessin aikana muodostuneita kehittämisehdotuksia ovat hoitajan toiminnan syvällisempi tarkastelu eristyshuoneen sisäpuolella ja hoitajan rooliin perehtyminen eristyspotilaan sekä omaisen ohjaamisessa ja tukemisessa. Jatkotutkimuksina aiheesta voitaisiin tutkia hoitajan kokemaa mahdollista pelkoa ja epävarmuutta eristyspotilaan kohtaamisessa, henkilönsuojaimien oikeaoppisessa käytössä sekä aseptiikan toteutumisessa. Tulosten pohjalta työpaikalla voitaisiin järjestää koulutuksia eristysluokista sekä eristyspotilaan kohtaamisesta. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to provide illustrative and high quality educational video material for asepsis teaching and self-learning for the first year nursing students. The objective of the study was to increase knowledge of transmission-based precautions, personal protective equipment and proper asepsis.
This functional thesis consists of the theoretical framework, the report of the study and the product. The theoretical part of the study contains information on standard precautions, isolation in nursing and educational videos. The report contains information about the progression of the study and the production process of the self-learning videos.
The nurses have to have sufficient knowledge of standard and transmission-based precautions, along with knowledge of the proper use of personal protective equipment. Nursing safety involves hand hygiene, sterile procedures, and the correct order of putting on personal protective equipment. The nurse can reduce the spread of microbes and infectious diseases by performing nursing aseptically.
Nursing students must have knowledge of proper hand hygiene and the use of personal protective equipment to work as proper licensed professionals in the future. The educational videos support the learning of the nursing students and makes self-learning possible. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Hoitotyössä käytettävät eristysluokat : Videoita opetuksen ja itseopiskelun tueksi | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/182 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | erityisluokat | |
dc.subject.ysa | suojaimet | |
dc.subject.ysa | audiovisuaaliset opetusvälineet | |
dc.subject.ysa | varautuminen | |
dc.subject.ysa | aseptiikka | |
dc.subject.ysa | tartuntataudit | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.specialization | Sairaanhoitajakoulutus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | |