Oppimispeli lapsille tyypillisistä alahengitystieinfektioista
Koppelomäki, Elina; Vepsäläinen, Laura (2017)
Koppelomäki, Elina
Vepsäläinen, Laura
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319467
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa oppimispeli lasten alahengitystieinfektioista. Oppimispelimme on lautapeli, johon kuuluu 50 monivalintakysymystä koskien alahengitystieinfektioita ja niiden hoitoa. Lautapelin tarkoituksena on, että pelaaja kertaa jo oppimaansa tietoa sekä oppii uutta.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Oppimispelimme on tarkoitettu perhehoitotyön opintojaksolle sairaan lapsen hoitotyön osa-alueelle. Kohderyhmään kuuluvat sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat.
Aloitimme opinnäytetyömme keräämällä kattavasti tietoa lastenalahengitystieinfektioista. Tämän jälkeen loimme lautapelipohjan, jonka rakenteen perusteella muodostimme monivalintakysymykset. Kysymyksien kappalemäärä syntyi lautapelin ruutujen mukaan. Valmiin lautapelin testasimme kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka olivat käyneet sairaan lapsen hoitotyön teoriaosuuden.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda mielekäs oppimistapa, jonka avulla oppiminen on helpompaa. Sen avulla opiskelija voi myös testata osaamistaan ennen tenttiä.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimii Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Oppimispelimme on tarkoitettu perhehoitotyön opintojaksolle sairaan lapsen hoitotyön osa-alueelle. Kohderyhmään kuuluvat sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat.
Aloitimme opinnäytetyömme keräämällä kattavasti tietoa lastenalahengitystieinfektioista. Tämän jälkeen loimme lautapelipohjan, jonka rakenteen perusteella muodostimme monivalintakysymykset. Kysymyksien kappalemäärä syntyi lautapelin ruutujen mukaan. Valmiin lautapelin testasimme kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka olivat käyneet sairaan lapsen hoitotyön teoriaosuuden.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda mielekäs oppimistapa, jonka avulla oppiminen on helpompaa. Sen avulla opiskelija voi myös testata osaamistaan ennen tenttiä.