Uppfattningar om "Nya grunderna för planen för småbarnspedagogik" : en kvalitativ studie om hur pedagogerna uppfattar de nya "Grunderna för planen för småbarnspedagogik"
Sjöberg, Emma (2017)
Sjöberg, Emma
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119261
Tiivistelmä
Tämän opintonäytön tarkoitus on kartoitta mitä kasvattajat ajattelevat ja mitä mieltä he ovat uudesta ”Varhaiskasvatussuunitelman. Peusteet. 2016”. Missä fokus on, onko se lapsilla tai dokumentoinnilla? Miten tämä uusi suunnitelma toimii käytännössä?
Teoreettisessa osassa käsittelen lakia, hallintoa, ”Varhaiskasvatussuunnitelman. Perusteet. 2016”, kasvattajan roolia ja dokumentointia.
Käytin kyselylomakkeita joissa oli avoimia kysymyksiä, jotka sitten lähetin useampaan päiväkotiin. Minulla ei ollut rajoitusta siihen että kuinka moni tai ketä saisi vastata kyselyyn. Halusin monta vastausta ja mielellään työntekijöiltä joilla on eri ammattinimikkeet, koska kaikki jotka työskentelevä varhaiskasvatuksen parissa noudattavat uutta suunnitemaa, huolimatta siitä mikä heidän ammattinimikkeensä on.
Minun johtopäätös tästä työstä on että ”Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016” herättää sekalaisia tunteita. Sen ympärillä on sekä positiivisia että negatiivisia tuntemuksia. Vaikka useimmat näkevät muutoksen positiivisena, on siinä myös osia jotka koetaan epäselviksi.
Teoreettisessa osassa käsittelen lakia, hallintoa, ”Varhaiskasvatussuunnitelman. Perusteet. 2016”, kasvattajan roolia ja dokumentointia.
Käytin kyselylomakkeita joissa oli avoimia kysymyksiä, jotka sitten lähetin useampaan päiväkotiin. Minulla ei ollut rajoitusta siihen että kuinka moni tai ketä saisi vastata kyselyyn. Halusin monta vastausta ja mielellään työntekijöiltä joilla on eri ammattinimikkeet, koska kaikki jotka työskentelevä varhaiskasvatuksen parissa noudattavat uutta suunnitemaa, huolimatta siitä mikä heidän ammattinimikkeensä on.
Minun johtopäätös tästä työstä on että ”Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016” herättää sekalaisia tunteita. Sen ympärillä on sekä positiivisia että negatiivisia tuntemuksia. Vaikka useimmat näkevät muutoksen positiivisena, on siinä myös osia jotka koetaan epäselviksi.