En handbok om internationalisering och marknadsföring inom B2B : Finns det intresse bland SME-företag att göra affärer över Kvarken?
Nivukoski, Alexandra (2017)
Nivukoski, Alexandra
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119314
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty CLL:n toimeksiantona. CLL, Centret för livslångt lärande, aikoo yhteistyössä Pohjanmaan Yrittäjien, Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien ja Företagarna i Västerbottenin kanssa lähettää hankehakemuksen vuoden 2018 alussa EU-ohjelmaan Botnia-Atlanticaan. Botnia-Atlantica rahoittaa hankkeita Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, ovatko Pk-yritykset Pohjanmaalla ja Länsipohjalla kiinnostuneita aloittamaan tai kehittämään liiketoimintaa Merenkurkun yli. Tätä tutkimusta käytetään hankehakemuksen perustana.
Tutkimuksen empiirinen osa koostuu sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta tutkimuksesta joiden tarkoitus on selvittää Pohjanmaan ja Länsipohjan Pk-yritysten kiinnostusta liiketoiminnasta Merenkurkun yli. Yhteensä 34 yritystä osallistui tutkimukseen, 17 kummastakin maakunnasta. Haastattelut tehtiin puhelimitse elokuun ja syyskuun aikana vuonna 2017.
Tutkimuksen teoreettisen ja empiirisen osan yhdistämiseksi olen laatinut käsikirjan. Käsikirja sisältää yleisiä suosituksia kansainvälistymisestä ja markkinoinnista B2B-näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että monet Pk-yritykset ovat kiinnostuneita aloittamaan tai kehittämään liiketoimintaa Merenkurkun yli. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimpia haasteita on luotettavien yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden löytäminen.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, ovatko Pk-yritykset Pohjanmaalla ja Länsipohjalla kiinnostuneita aloittamaan tai kehittämään liiketoimintaa Merenkurkun yli. Tätä tutkimusta käytetään hankehakemuksen perustana.
Tutkimuksen empiirinen osa koostuu sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta tutkimuksesta joiden tarkoitus on selvittää Pohjanmaan ja Länsipohjan Pk-yritysten kiinnostusta liiketoiminnasta Merenkurkun yli. Yhteensä 34 yritystä osallistui tutkimukseen, 17 kummastakin maakunnasta. Haastattelut tehtiin puhelimitse elokuun ja syyskuun aikana vuonna 2017.
Tutkimuksen teoreettisen ja empiirisen osan yhdistämiseksi olen laatinut käsikirjan. Käsikirja sisältää yleisiä suosituksia kansainvälistymisestä ja markkinoinnista B2B-näkökulmasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että monet Pk-yritykset ovat kiinnostuneita aloittamaan tai kehittämään liiketoimintaa Merenkurkun yli. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimpia haasteita on luotettavien yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden löytäminen.