Helsinki-päivä 2017 – Tapahtumajärjestäjien kokemuksia uudistuksista
Kurvinen, Ella (2017)
Kurvinen, Ella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219337
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Helsinki-päivän 2017 tapahtumatuottajien kokemuksia Helsinki-päivän ohjelmahakuun tehdyistä muutoksista. Merkittävimmiksi muutoksiksi opinnäytetyön toimeksiantaja, Helsinki Marketing, mainitsi sähköisen ilmoittautumisen, toimintastipendit, sekä raadin käyttämisen valinnoissa.
Työn tietoperustassa käsitellään tapahtumajärjestämisen teoriaa: mikä on tapahtuma, millainen on tapahtumaprosessi sekä mikä on elämys ja miten elämyksellinen tapahtuma tehdään. Lisäksi käsitellään osallistavia tapahtumia, joiden tarkoituksena on osallistaa erilaisten yhteisöjen
jäseniä tapahtuman tekoon.
Päätavoitteena tutkimuksessa on muodostaa kokonaisarvio tapahtumatuottajien kokemuksista tehdyistä uudistuksista. Alatavoitteina verrataan kokemusta ohjelmahausta aikaisempien vuosien ohjelmahakuun, sekä arvioidaan saavutettiinko uudistuksen tavoitteita tapahtumajärjestäjien palautteen perusteella.
Työ toteutettiin vuoden 2017 kevään, kesän ja syksyn aikana. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Palautekyselylomake lähetettiin tapahtumajärjestäjille heti Helsinki-päivän jälkeen kesäkuussa. Syventävä laadullinen lomakekysely lähetettiin valituille tapahtumajärjestäjille syyskuun aikana.
Tutkimustuloksista selvisi, että tapahtumajärjestäjien kokemus ohjelmahausta ja sähköisestä ilmoittautumisesta oli hyvinkin positiivinen. Uudistus koettiin sujuvaksi, toimivaksi, selkeäksi ja helpoksi. Toimintastipendeissä ja raadinkäytössä uudistuksen koettiin olevan hyvä ja toimiva sekä edistävän tasapuolisuutta ja läpinäkyvyyttä. Lisäksi raadin käytön koettiin tuovan laaja alaisempaa näkemystä valintoihin. Myös Helsinki Marketingin asettamat tavoitteet uudistuksille saavutettiin näiden uudistusten osalta. Raadin käytössä ja toimintastipendeissä oli kuitenkin
huomattava osa, yli puolet vastaajista ilman vastausta tai vastasi ettei osannut sanoa. Mahdollisissa jatkotutkimuksissa voisikin selvittää edellä mainittua asiaa.
Työn tietoperustassa käsitellään tapahtumajärjestämisen teoriaa: mikä on tapahtuma, millainen on tapahtumaprosessi sekä mikä on elämys ja miten elämyksellinen tapahtuma tehdään. Lisäksi käsitellään osallistavia tapahtumia, joiden tarkoituksena on osallistaa erilaisten yhteisöjen
jäseniä tapahtuman tekoon.
Päätavoitteena tutkimuksessa on muodostaa kokonaisarvio tapahtumatuottajien kokemuksista tehdyistä uudistuksista. Alatavoitteina verrataan kokemusta ohjelmahausta aikaisempien vuosien ohjelmahakuun, sekä arvioidaan saavutettiinko uudistuksen tavoitteita tapahtumajärjestäjien palautteen perusteella.
Työ toteutettiin vuoden 2017 kevään, kesän ja syksyn aikana. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Palautekyselylomake lähetettiin tapahtumajärjestäjille heti Helsinki-päivän jälkeen kesäkuussa. Syventävä laadullinen lomakekysely lähetettiin valituille tapahtumajärjestäjille syyskuun aikana.
Tutkimustuloksista selvisi, että tapahtumajärjestäjien kokemus ohjelmahausta ja sähköisestä ilmoittautumisesta oli hyvinkin positiivinen. Uudistus koettiin sujuvaksi, toimivaksi, selkeäksi ja helpoksi. Toimintastipendeissä ja raadinkäytössä uudistuksen koettiin olevan hyvä ja toimiva sekä edistävän tasapuolisuutta ja läpinäkyvyyttä. Lisäksi raadin käytön koettiin tuovan laaja alaisempaa näkemystä valintoihin. Myös Helsinki Marketingin asettamat tavoitteet uudistuksille saavutettiin näiden uudistusten osalta. Raadin käytössä ja toimintastipendeissä oli kuitenkin
huomattava osa, yli puolet vastaajista ilman vastausta tai vastasi ettei osannut sanoa. Mahdollisissa jatkotutkimuksissa voisikin selvittää edellä mainittua asiaa.