Örön kävijätutkimus 2017
Salmivuori, Sini-Maaria (2017)
Salmivuori, Sini-Maaria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219371
Tiivistelmä
Aikaisemmin vain sotilaskäytössä ollut, Saaristomeren kansallispuistoon kuuluva Örön linnakesaari avattiin matkailukäyttöön vuonna 2015. Saaren matkailullinen vetovoima perustuu saaristoluontoon, puolustushistoriaan, infrastruktuuriin ja sijaintiin. Öröhön pääsee vesiteitse omalla veneellä tai yhteysaluksella.
Metsähallitus ja Skärgårdskompaniet Oy Ab toteuttivat yhteistyössä Turku AMK:n kanssa kesäkaudella 2017 Örössä kävijäkyselyn, jonka tulokset analysoidaan ja esitellään tässä opinnäytetyössä. Kysely liittyy Defence Arch -hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää neljän puolustushistoriallisen kohteen matkailua. Örön eteläkärki on yksi hankkeen kohteista. Kyselyn tavoitteena oli selvittää matkakohteen valintaan vaikuttaneet tekijät ja mitata asiakastyytyväisyyttä.
Aineisto koostuu 218 kyselyvastauksesta. Kyseessä on tutkimustyyppinen työ, jossa tulokset analysoidaan määrällisin ja laadullisin menetelmin. Ydinkäsitteitä ovat asiakaskokemus ja sen johtaminen sekä asiakkaan polku.
Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin ”millä perusteilla matkailija valitsee Örön matkakohteeksi?”, ”kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat kesäkaudella 2017 olleet?” ja lopulta ”mitä toimenpiteitä Metsähallituksen ja Skärgårdskompanietin tulisi tehdä, jotta asiakastyytyväisyys kohteessa paranisi?”. Kyselyn tulosten perusteella esitetään kehitysehdotuksia Metsähallitukselle ja Skärgårdskompanietille toiminnan kehittämiseksi asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Työ on tehty syksyllä 2017.
Kävijäkyselyn tuloksista selvisi, että tärkeimmät syyt matkakohteen valintaan olivat Örön luonto, historia ja palvelut. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin mukaillen asiakkaan polkua ja se oli hyvää lähes kaikissa mitatuissa osa-alueissa. Suosittelua mitattiin NPS-luvulla (Net Promoter Score, työkalu, jota käytetään asiakastyytyväisyyden ja suosittelun mittaamiseen), joka oli 86. Kävijäkyselyyn vastanneista suurin osa oli halukas suosittelemaan Örötä ystävilleen ja työka-vereilleen.
Kävijäkyselyn perusteella esitetään kehitystoimenpiteitä koskien teknistä infrastruktuuria (satama, sauna, wc:t, majoitus, maasto), palveluita (kulkuyhteydet, ravintola, kahvila, henkilökunta, aukioloajat, kaupan valikoima) sekä viestintää (internetsivut, infot kohteessa, asiakaspalaute). Kaikki kehitystoimenpiteet suositellaan tehtäviksi kohteen saaristomaisuuden ja luontoarvot huomioon ottaen ja niin, että Örön rauhallinen tunnelma säilyy.
Metsähallitus ja Skärgårdskompaniet Oy Ab toteuttivat yhteistyössä Turku AMK:n kanssa kesäkaudella 2017 Örössä kävijäkyselyn, jonka tulokset analysoidaan ja esitellään tässä opinnäytetyössä. Kysely liittyy Defence Arch -hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää neljän puolustushistoriallisen kohteen matkailua. Örön eteläkärki on yksi hankkeen kohteista. Kyselyn tavoitteena oli selvittää matkakohteen valintaan vaikuttaneet tekijät ja mitata asiakastyytyväisyyttä.
Aineisto koostuu 218 kyselyvastauksesta. Kyseessä on tutkimustyyppinen työ, jossa tulokset analysoidaan määrällisin ja laadullisin menetelmin. Ydinkäsitteitä ovat asiakaskokemus ja sen johtaminen sekä asiakkaan polku.
Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin ”millä perusteilla matkailija valitsee Örön matkakohteeksi?”, ”kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat kesäkaudella 2017 olleet?” ja lopulta ”mitä toimenpiteitä Metsähallituksen ja Skärgårdskompanietin tulisi tehdä, jotta asiakastyytyväisyys kohteessa paranisi?”. Kyselyn tulosten perusteella esitetään kehitysehdotuksia Metsähallitukselle ja Skärgårdskompanietille toiminnan kehittämiseksi asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Työ on tehty syksyllä 2017.
Kävijäkyselyn tuloksista selvisi, että tärkeimmät syyt matkakohteen valintaan olivat Örön luonto, historia ja palvelut. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin mukaillen asiakkaan polkua ja se oli hyvää lähes kaikissa mitatuissa osa-alueissa. Suosittelua mitattiin NPS-luvulla (Net Promoter Score, työkalu, jota käytetään asiakastyytyväisyyden ja suosittelun mittaamiseen), joka oli 86. Kävijäkyselyyn vastanneista suurin osa oli halukas suosittelemaan Örötä ystävilleen ja työka-vereilleen.
Kävijäkyselyn perusteella esitetään kehitystoimenpiteitä koskien teknistä infrastruktuuria (satama, sauna, wc:t, majoitus, maasto), palveluita (kulkuyhteydet, ravintola, kahvila, henkilökunta, aukioloajat, kaupan valikoima) sekä viestintää (internetsivut, infot kohteessa, asiakaspalaute). Kaikki kehitystoimenpiteet suositellaan tehtäviksi kohteen saaristomaisuuden ja luontoarvot huomioon ottaen ja niin, että Örön rauhallinen tunnelma säilyy.