Islamilaisen markkinoinnin kilpailukeinoja ja siihen vaikuttavia tekijöitä
Kahim, Sahra (2017)
Kahim, Sahra
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319410
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kirjallisuuden kautta selvittää muslimikuluttajien käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja sitä kautta ymmärtää miten markkinoida ja myydä kohderyhmälle. Teoria auttaa ymmärtämään mitä asioita tulisi ottaa huomioon suunnatessa muslimimarkkinoille.
Opinnäytetyö on tehty kirjallisuuskatsauksen muotoon. Sen tarkoituksena on lisätä muslimikohderyhmän ymmärrystä. Ymmärtämällä islamin uskontoa ja lakia paremmin, pystyy myös ymmärtämään, miten myydä ja markkinoida kohderyhmälle. Teoriassa käydään läpi myös erilaisia kilpailukeinojen malleja, joihin on integroitu islamilaisia näkemyksiä. Integraation tarkoituksena on yhdentää prosesseja ja muodostaa niistä ei muslimimaihin soveltuvia malleja. Teorian yhteenvedossa tuodaan ilmi työn pääkohdat ja niiden pohjalta tulleet johtopäätökset.
Työn teorian johtopäätökset korostivat vahvasti uskonnon läsnäoloa muslimikuluttajan elämässä sekä yhteiskunnan hyvinvoinnin tärkeyttä islamilaisessa liiketoiminnan etiikassa. Tähdätessä muslimimarkkinoille on tärkeää ymmärtää tuoda esille prosessin läpinäkyvyys ja kommunikoida avoimesti kaikkien sidosryhmien kanssa.
Opinnäytetyö on tehty kirjallisuuskatsauksen muotoon. Sen tarkoituksena on lisätä muslimikohderyhmän ymmärrystä. Ymmärtämällä islamin uskontoa ja lakia paremmin, pystyy myös ymmärtämään, miten myydä ja markkinoida kohderyhmälle. Teoriassa käydään läpi myös erilaisia kilpailukeinojen malleja, joihin on integroitu islamilaisia näkemyksiä. Integraation tarkoituksena on yhdentää prosesseja ja muodostaa niistä ei muslimimaihin soveltuvia malleja. Teorian yhteenvedossa tuodaan ilmi työn pääkohdat ja niiden pohjalta tulleet johtopäätökset.
Työn teorian johtopäätökset korostivat vahvasti uskonnon läsnäoloa muslimikuluttajan elämässä sekä yhteiskunnan hyvinvoinnin tärkeyttä islamilaisessa liiketoiminnan etiikassa. Tähdätessä muslimimarkkinoille on tärkeää ymmärtää tuoda esille prosessin läpinäkyvyys ja kommunikoida avoimesti kaikkien sidosryhmien kanssa.