Kilpailija-analyysi Suomen Vahinkovakuutus Oy:lle
Mansikka, Noora (2017)
Mansikka, Noora
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319408
Tiivistelmä
Liikennevakuutuslaki uudistui 1.1.2017. Tämän seurauksena vakuutusyhtiöt ovat tehneet muutoksia liikenne- ja kaskovakuutustuotteisiinsa. Opinnäytetyön toimeksiantaja eli Suomen Vahinkovakuutus Oy koki, että muuttunutta kilpailutilannetta olisi syytä kartoittaa kilpailija-analyysin avulla. Työ on tehty toimeksiantona Suomen Vahinkovakuutus Oy:lle ja tutkimuksessa tutkitaan heidän POP Vakuutus -brändiänsä.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, mikä on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n kilpailijoiden nykytila. Lisäksi tutkimuksen tavoitteina on selvittää, miten toimeksiantaja eroaa kilpailijoistaan ja mitä toimia kilpailijat ovat tehneet liikennevakuutuslain uudistuksen myötä. Tutkimuksessa on keskitytty toimeksiantajan toiveiden mukaisesti kaskovakuutusten sisältöön, liikenne- ja kaskovakuutusten bonusjärjestelmiin, kilpailijoiden keskittämisetuohjelmiin sekä kilpailijoiden verkkosivuihin.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään kilpailija-analyysiä ja esitellään Porterin kilpailija-analyysimalli, perehdytään autojen vakuuttamiseen ja liikenne- ja kaskovakuutuksiin sekä kerrotaan verkkosivujen käytettävyyteen ja niiden vertailuun liittyvistä tekijöistä. Opinnäytetyö on kirjoitettu keväällä 2017 ja sitä on tehty työn ohella.
Tutkimus on suoritettu sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen vakuutusyhtiöiden verkkosivuilta löytyvää tietoa sekä vuosikertomuksia. Lisäksi toimeksiantajaa ja vakuutusalaa yleisesti on tutkittu haastattelun avulla. Kilpailija-analyysissä on käytetty Porterin kilpailija-analyysimenetelmää ja kilpailijoiden verkkosivuja on arvioitu benchmarkingin avulla.
Tutkimuksen tuloksissa arvioidaan kilpailijoiden autovakuutustuotteita ja bonusjärjestelmiä sekä keskittämisetuohjelmia verrattuna toimeksiantajaan ja vertaillaan yleisemmällä tasolla kilpailijoita toimeksiantajan kanssa Porterin kilpailija-analyysimallin avulla. Tuloksien pohjalta tuotettiin kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Tutkimuksen myötä selvisi, että liikennevakuutuslain uudistumisella on ollut suuri vaikutus vakuutusyhtiöiden tarjoamiin autovakuutustuotteisiin ja etenkin niiden bonusjärjestelmiin ja sitä kautta hinnoitteluun. Etenkin liikennevakuutus on tuote, joka on erittäin kilpailtu. Tällä hetkellä vakuutusala on muutosten kourissa ja asiakkaiden muuttuneet tarpeet ja asiakaskäyttäytyminen aiheuttavat muutoksia vakuutusyhtiöiden toiminnassa. Etenkin digitaalisuus sekä kumppanuuksien solmiminen muun muassa terveydenhoitoalan yrityksien kanssa ovat tällä hetkellä ajankohtaisia aiheita vakuutusalalla.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa, mikä on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n kilpailijoiden nykytila. Lisäksi tutkimuksen tavoitteina on selvittää, miten toimeksiantaja eroaa kilpailijoistaan ja mitä toimia kilpailijat ovat tehneet liikennevakuutuslain uudistuksen myötä. Tutkimuksessa on keskitytty toimeksiantajan toiveiden mukaisesti kaskovakuutusten sisältöön, liikenne- ja kaskovakuutusten bonusjärjestelmiin, kilpailijoiden keskittämisetuohjelmiin sekä kilpailijoiden verkkosivuihin.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään kilpailija-analyysiä ja esitellään Porterin kilpailija-analyysimalli, perehdytään autojen vakuuttamiseen ja liikenne- ja kaskovakuutuksiin sekä kerrotaan verkkosivujen käytettävyyteen ja niiden vertailuun liittyvistä tekijöistä. Opinnäytetyö on kirjoitettu keväällä 2017 ja sitä on tehty työn ohella.
Tutkimus on suoritettu sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen vakuutusyhtiöiden verkkosivuilta löytyvää tietoa sekä vuosikertomuksia. Lisäksi toimeksiantajaa ja vakuutusalaa yleisesti on tutkittu haastattelun avulla. Kilpailija-analyysissä on käytetty Porterin kilpailija-analyysimenetelmää ja kilpailijoiden verkkosivuja on arvioitu benchmarkingin avulla.
Tutkimuksen tuloksissa arvioidaan kilpailijoiden autovakuutustuotteita ja bonusjärjestelmiä sekä keskittämisetuohjelmia verrattuna toimeksiantajaan ja vertaillaan yleisemmällä tasolla kilpailijoita toimeksiantajan kanssa Porterin kilpailija-analyysimallin avulla. Tuloksien pohjalta tuotettiin kehitysehdotuksia toimeksiantajalle.
Tutkimuksen myötä selvisi, että liikennevakuutuslain uudistumisella on ollut suuri vaikutus vakuutusyhtiöiden tarjoamiin autovakuutustuotteisiin ja etenkin niiden bonusjärjestelmiin ja sitä kautta hinnoitteluun. Etenkin liikennevakuutus on tuote, joka on erittäin kilpailtu. Tällä hetkellä vakuutusala on muutosten kourissa ja asiakkaiden muuttuneet tarpeet ja asiakaskäyttäytyminen aiheuttavat muutoksia vakuutusyhtiöiden toiminnassa. Etenkin digitaalisuus sekä kumppanuuksien solmiminen muun muassa terveydenhoitoalan yrityksien kanssa ovat tällä hetkellä ajankohtaisia aiheita vakuutusalalla.