Sosiaalinen media kasvatuskumppanuuden tukena päiväkotiryhmässä
Ilmaniemi, Paprika (2017)
Ilmaniemi, Paprika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120119298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin Kangasalan Touhulassa 3-6 -vuotiaiden lasten ryhmässä. Lapsiryhmän vanhemmille ja työntekijöille luotiin yhteinen keskusteluryhmä Facebookiin. Vanhempien osalta osallistuminen ryhmään oli vapaaehtoista. Ryhmässä keskusteltiin kasvatusta koskevista teemoista, jotka liittyvät arkeen sekä kotona että päiväkodissa.
Vanhemmilla ja varhaiskasvattajilla on kaikilla paljon erilaista lasten kanssa toimimiseen liittyvää tietoa ja taitoa. Keskusteluryhmän tarkoituksena oli mahdollistaa tämän tiedon jakamista tasa-arvoisesti vanhempien ja varhaiskasvattajien välillä. Tavoitteena oli lisätä yhteisöllisyyttä ryhmän vanhempien ja työntekijöiden välillä sekä ryhmän vanhempien välillä. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten internetissä toimiva keskusteluryhmä käytännössä voisi toimia ja miten sosiaalista mediaa voisi muuten hyödyntää kasvatuskumppanuudessa.
Tutkimus oli toiminnallinen tutkimus ja tutkimusaineisto koostui keskusteluryhmän sisällöistä, keskusteluihin osallistuneille vanhemmille tehdyistä kyselytutkimuksista sekä ryhmän työntekijöille tehdystä teemahaastattelusta. Kaikkien lasten vanhemmat eivät osallistuneet keskusteluryhmään, joten niille vanhemmille, jotka eivät osallistuneet, tehtiin oma kyselytutkimus kehittämisideoiden saamiseksi.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että keskusteluryhmä ei toiminut täysin mutkattomasti tässä konseptissaan, vaan kehitettävää vielä olisi. Suurin haaste oli alusta, eli Facebook, jolla keskusteluryhmä toimi.
Kokeilulla oli ollut kuitenkin ollut sekä työntekijöiden että vanhempien mielestä myös positiivisia vaikutuksia. Kyselyissä ja haastattelussa ilmeni myös hyviä kehittämisehdotuksia siitä, kuinka sosiaalista mediaa voisi hyödyntää vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Vanhemmilla ja varhaiskasvattajilla on kaikilla paljon erilaista lasten kanssa toimimiseen liittyvää tietoa ja taitoa. Keskusteluryhmän tarkoituksena oli mahdollistaa tämän tiedon jakamista tasa-arvoisesti vanhempien ja varhaiskasvattajien välillä. Tavoitteena oli lisätä yhteisöllisyyttä ryhmän vanhempien ja työntekijöiden välillä sekä ryhmän vanhempien välillä. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten internetissä toimiva keskusteluryhmä käytännössä voisi toimia ja miten sosiaalista mediaa voisi muuten hyödyntää kasvatuskumppanuudessa.
Tutkimus oli toiminnallinen tutkimus ja tutkimusaineisto koostui keskusteluryhmän sisällöistä, keskusteluihin osallistuneille vanhemmille tehdyistä kyselytutkimuksista sekä ryhmän työntekijöille tehdystä teemahaastattelusta. Kaikkien lasten vanhemmat eivät osallistuneet keskusteluryhmään, joten niille vanhemmille, jotka eivät osallistuneet, tehtiin oma kyselytutkimus kehittämisideoiden saamiseksi.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että keskusteluryhmä ei toiminut täysin mutkattomasti tässä konseptissaan, vaan kehitettävää vielä olisi. Suurin haaste oli alusta, eli Facebook, jolla keskusteluryhmä toimi.
Kokeilulla oli ollut kuitenkin ollut sekä työntekijöiden että vanhempien mielestä myös positiivisia vaikutuksia. Kyselyissä ja haastattelussa ilmeni myös hyviä kehittämisehdotuksia siitä, kuinka sosiaalista mediaa voisi hyödyntää vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä.