Digitaalisen markkinoinnin strategia uuden B2B-palvelun lanseerauksessa : Bizfit Oy
Jyrkiäinen, Jenna (2017)
Jyrkiäinen, Jenna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120219343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Bizfit Oy:n markkinointia. Tarkoituksena oli luoda yritykselle toimiva, digitaalinen markkinointistrategia. Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan seuraaviin toimeksiannon kannalta olennaisiin kysymyksiin: Kuinka luodaan toimiva markkinointistrategia kustannustehokkaasti? Miten toimitaan eri sosiaalisen median kanavissa? Millaiset ovat hyvät verkkosivut? Miten Bizfitin kannattaa markkinoida tulevaisuudessa? Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja Bizfit Oy on tamperelainen startup-yritys, joka on lanseeraamassa yrityksen nimeä kantavaa mobiilisovellusta syksyn 2017 aikana. Sovellus on liike-elämän asiantuntijoiden ja yrittäjien digitaalinen markkinapaikka. Asiantuntijat voivat myydä sovelluksen chatin, puhelun tai videopuhelun kautta osaamistaan asiakasyritystensä tarpeisiin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kesä-syyskuussa 2017. Markkinointitoimenpiteinä oli verkkosivujen uudistaminen ja ylläpito, yritysblogin lanseeraus ja ylläpito sekä sisällöntuotanto sosiaalisen mediaan. Sosiaalisen median kanavista Bizfitillä oli käytössä Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram ja Youtube. Bizfitillä oli selkeästi kaksi eri asiakasryhmää: sovelluksessa osaamistaan myyvät liike-elämän asiantuntijat ja asiantuntijapalveluita ostavat yritykset. Kriittistä oli se, että palvelussa olisi jonkin verran asiantuntijoita jo ennen palvelun lanseerausta. Markkinoinnille asetettiin tavoitteeksi saada 50 asiantuntijaa ilmoittamaan kiinnostuksensa. Kiinnostuksensa sai ilmoittaa jättämällä yhteystietonsa tai täyttämällä asiantuntijaprofiilin Bizfitin nettisivuilla. Toiseksi tavoitteeksi asetettiin 50 yhteystiedon saaminen kiinnostuneilta yrittäjiltä tai yrityksen edustajilta. Kolmantena markkinoinnin tavoitteena oli kasvattaa Bizfitin tunnettuutta, jonka toteutumista mitattiin sosiaalisen median seuraajien kasvun kautta. Kaikkiin tavoitteisiin ei päästy syyskuun loppuun mennessä. Seuraajat sosiaalisessa mediassa kasvoivat, mutta kiinnostuneita asiantuntijoita ja yrittäjiä ilmoittautui tavoitteisiin nähden vähän.
Markkinoinnin tavoitteista jäämiseen on monta syytä. Yksi ongelma oli resurssien vähäisyys verrattuna työmäärään sekä epärealistinen aikataulu. Haasteena oli myös sosiaalisen median kanavien runsas määrä ja segmenttien laajuus. Tarkemmalla segmentoinnilla ja esimerkiksi jättämällä Instagramin pois olisi voitu päästä parempiin lopputuloksiin. Vaikka kaikki markkinoinnille asetetut tavoitteet eivät toteutuneetkaan, opinnäytetyö kuitenkin kehitti Bizfitin markkinointia monin tavoin, joten opinnäytetyön pääasiallisessa tavoitteessa onnistuttiin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin kesä-syyskuussa 2017. Markkinointitoimenpiteinä oli verkkosivujen uudistaminen ja ylläpito, yritysblogin lanseeraus ja ylläpito sekä sisällöntuotanto sosiaalisen mediaan. Sosiaalisen median kanavista Bizfitillä oli käytössä Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram ja Youtube. Bizfitillä oli selkeästi kaksi eri asiakasryhmää: sovelluksessa osaamistaan myyvät liike-elämän asiantuntijat ja asiantuntijapalveluita ostavat yritykset. Kriittistä oli se, että palvelussa olisi jonkin verran asiantuntijoita jo ennen palvelun lanseerausta. Markkinoinnille asetettiin tavoitteeksi saada 50 asiantuntijaa ilmoittamaan kiinnostuksensa. Kiinnostuksensa sai ilmoittaa jättämällä yhteystietonsa tai täyttämällä asiantuntijaprofiilin Bizfitin nettisivuilla. Toiseksi tavoitteeksi asetettiin 50 yhteystiedon saaminen kiinnostuneilta yrittäjiltä tai yrityksen edustajilta. Kolmantena markkinoinnin tavoitteena oli kasvattaa Bizfitin tunnettuutta, jonka toteutumista mitattiin sosiaalisen median seuraajien kasvun kautta. Kaikkiin tavoitteisiin ei päästy syyskuun loppuun mennessä. Seuraajat sosiaalisessa mediassa kasvoivat, mutta kiinnostuneita asiantuntijoita ja yrittäjiä ilmoittautui tavoitteisiin nähden vähän.
Markkinoinnin tavoitteista jäämiseen on monta syytä. Yksi ongelma oli resurssien vähäisyys verrattuna työmäärään sekä epärealistinen aikataulu. Haasteena oli myös sosiaalisen median kanavien runsas määrä ja segmenttien laajuus. Tarkemmalla segmentoinnilla ja esimerkiksi jättämällä Instagramin pois olisi voitu päästä parempiin lopputuloksiin. Vaikka kaikki markkinoinnille asetetut tavoitteet eivät toteutuneetkaan, opinnäytetyö kuitenkin kehitti Bizfitin markkinointia monin tavoin, joten opinnäytetyön pääasiallisessa tavoitteessa onnistuttiin.