En kvantitativ studie i föräldrars inställning till småbarnspedagogiken : föräldrars förväntningar i förhållande till grunderna för planen för småbarnspedagogik
Gref, Robin (2017)
Gref, Robin
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitä vanhemmat pitävät tärkeänä hyvän varhaikasvatuksen saavuttamiseksi. Heidän mielipiteitänsä vertaan ase siihen, mitä varhasikasvatuksen perusteissa pidetään tärkeinä, nähdäkseni ovatko mielipiteet yhteneväisiä.
Teoriaosuudessa käsittellään päivähoidon kehitystä, mitä laadukas varhaiskasvatus vaatii, päivähoidon virallisia tavoitteita, sekä aikasempia tutkimustuloksia.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja tehtiin kyselylomakkeiden avulla, jotka jaettiin kahteen eri päiväkotiin Pietarsaaressa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmat haluaisivat enemmän hyötyä päiväkodista, kuin pelkästään käytännön ratkaisuja arjen sujumiseen. Vanhempien enemmistö on tyytyväisiä päiväkotinsa varhasikasvatukseen ja kokevat, että heidän mielipiteensä otetaan vakavsti. Vanhempien vastauksissa ilmenee eroavaisuuksia, erityisesti kysymysissä, jotka käsittelevät vanhempien mahdollisuutta olla mukana vaikuttamassa päiväkodin toimintaan.
Teoriaosuudessa käsittellään päivähoidon kehitystä, mitä laadukas varhaiskasvatus vaatii, päivähoidon virallisia tavoitteita, sekä aikasempia tutkimustuloksia.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja tehtiin kyselylomakkeiden avulla, jotka jaettiin kahteen eri päiväkotiin Pietarsaaressa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmat haluaisivat enemmän hyötyä päiväkodista, kuin pelkästään käytännön ratkaisuja arjen sujumiseen. Vanhempien enemmistö on tyytyväisiä päiväkotinsa varhasikasvatukseen ja kokevat, että heidän mielipiteensä otetaan vakavsti. Vanhempien vastauksissa ilmenee eroavaisuuksia, erityisesti kysymysissä, jotka käsittelevät vanhempien mahdollisuutta olla mukana vaikuttamassa päiväkodin toimintaan.