Sosiaalisen median strategia Apollomatkoille
Knuuttila, Anni (2017)
Knuuttila, Anni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419595
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinointi on nykyisin yksi tärkeimmistä markkinoinnin osa-alueista ja sen tulee olla tarkasti suunniteltua sekä kontrolloitua. Ollakseen menestynyt sosiaalisen median markkinoinnissa tulee yrityksellä olla tätä varten laadittu johdonmukainen ja tavoitteellinen strategia. Markkinoinnin tulee olla asiakaslähtöistä, hyödyllistä ja viihdyttävää. Tämän lisäksi yrityksen on pystyttävä valitsemaan juuri oikeat sosiaalisen median kanavat tavoittaakseen potentiaalisen kohdeyleisön. Monipuolinen markkinointistrategia on osa yrityksen toimivaa markkinointikokonaisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin Apollomatkojen toimeksiantona ja sen tavoitteena oli kehittää yrityksen markkinointia ja toimintaa sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median markkinointia käsiteltiin yleisesti, sen hyötyjä, haasteita, tavoitteita sekä tulevaisuuden trendejä. Opinnäytetyössä keskityttiin neljään eri sosiaalisen median kanavaan, joita ovat Facebook, Instagram, Youtube ja Twitter.
Apollomatkoilla ei ole aikaisemmin ollut systemaattista sosiaalisen median strategiaa. Tämän luomiseksi käytettiin mallina Paul Smithin kehittämää SOSTAC -suunnittelumallia. SOSTAC sisältää seuraavat pääkohdat, joiden ympärille strategia rakennetaan: tilanneanalyysi, tavoitteet, toimintasuunnitelma, taktiikka, toimintatavat ja kontrollointi.
Työssä tehtiin kvalitatiivinen tutkimus Apollomatkojen asiakkaiden käyttäytymisestä ja toiveista eri sosiaalisen median kanavien osalta. Tutkimus julkaistiin Apollomatkojen Facebook -sivulla ja se oli auki kahden viikon ajan. Julkaisu kohdennettiin sivun Apollomatkat tykkääjille ja vastauksia saatiin yhteensä 595. Vastaajat pystyivät myös osallistumaan Apollomatkojen 200€ matkalahjakortin arvontaan sekä tilaamaan yrityksen uutiskirje sähköpostiin. Tutkimuksen avulla saatiin selville, mitä kanavia asiakkaat käyttävät, minkälaista sisältöä he haluavat nähdä, milloin ja kuinka usein. Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin kehitysehdotukset eri sosiaalisen median kanavien markkinointia varten. Apollomatkat ei ole aikaisemmin tehnyt asiakastutkimusta sosiaalisen median kanavien käytöstä, joten yritys sai tuloksista arvokasta materiaalia markkinoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen.
Opinnäytetyön tutkimuksessa saatiin selville suosituimpien asiakkaiden käyttämien sosiaalisen median kanavien olevan Facebook, Whatsapp, Instagram ja Youtube. Asiakkaat toivovat näkevänsä eniten tarjouksia, kilpailuita, esittelykuvia- ja videoita matkakohteista ja hotelleista sekä matkavinkkejä. Asiakkaat ovat aktiivisimpia sosiaalisessa mediassa klo 19-21 välillä ja he haluavat nähdä sisältöä kanavasta riippuen muutamasta kerrasta viikossa yhteen kertaan. Tutkimuksen avulla määriteltiin myös sosiaalisen median asiakasprofiili, jonka mukaan Apollomatkojen sosiaalisen median käyttäjä on keskimäärin 43 – vuotias nainen, joka on matkustanut yrityksen kautta useammin kuin yhden kerran.
Opinnäytetyö toteutettiin Apollomatkojen toimeksiantona ja sen tavoitteena oli kehittää yrityksen markkinointia ja toimintaa sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median markkinointia käsiteltiin yleisesti, sen hyötyjä, haasteita, tavoitteita sekä tulevaisuuden trendejä. Opinnäytetyössä keskityttiin neljään eri sosiaalisen median kanavaan, joita ovat Facebook, Instagram, Youtube ja Twitter.
Apollomatkoilla ei ole aikaisemmin ollut systemaattista sosiaalisen median strategiaa. Tämän luomiseksi käytettiin mallina Paul Smithin kehittämää SOSTAC -suunnittelumallia. SOSTAC sisältää seuraavat pääkohdat, joiden ympärille strategia rakennetaan: tilanneanalyysi, tavoitteet, toimintasuunnitelma, taktiikka, toimintatavat ja kontrollointi.
Työssä tehtiin kvalitatiivinen tutkimus Apollomatkojen asiakkaiden käyttäytymisestä ja toiveista eri sosiaalisen median kanavien osalta. Tutkimus julkaistiin Apollomatkojen Facebook -sivulla ja se oli auki kahden viikon ajan. Julkaisu kohdennettiin sivun Apollomatkat tykkääjille ja vastauksia saatiin yhteensä 595. Vastaajat pystyivät myös osallistumaan Apollomatkojen 200€ matkalahjakortin arvontaan sekä tilaamaan yrityksen uutiskirje sähköpostiin. Tutkimuksen avulla saatiin selville, mitä kanavia asiakkaat käyttävät, minkälaista sisältöä he haluavat nähdä, milloin ja kuinka usein. Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella tehtiin kehitysehdotukset eri sosiaalisen median kanavien markkinointia varten. Apollomatkat ei ole aikaisemmin tehnyt asiakastutkimusta sosiaalisen median kanavien käytöstä, joten yritys sai tuloksista arvokasta materiaalia markkinoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen.
Opinnäytetyön tutkimuksessa saatiin selville suosituimpien asiakkaiden käyttämien sosiaalisen median kanavien olevan Facebook, Whatsapp, Instagram ja Youtube. Asiakkaat toivovat näkevänsä eniten tarjouksia, kilpailuita, esittelykuvia- ja videoita matkakohteista ja hotelleista sekä matkavinkkejä. Asiakkaat ovat aktiivisimpia sosiaalisessa mediassa klo 19-21 välillä ja he haluavat nähdä sisältöä kanavasta riippuen muutamasta kerrasta viikossa yhteen kertaan. Tutkimuksen avulla määriteltiin myös sosiaalisen median asiakasprofiili, jonka mukaan Apollomatkojen sosiaalisen median käyttäjä on keskimäärin 43 – vuotias nainen, joka on matkustanut yrityksen kautta useammin kuin yhden kerran.