Kuorilaattojen käyttö pysäköintilaitoksen välipohjana
Heikkilä, Iiro (2017)
Heikkilä, Iiro
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419524
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena oli tarkastella kuorilaattarakenteen ominaisuuksia sekä sitä käyttämällä saavutettuja hyötyjä. Tutkimuksessa vertaillaan rakenteiden teknisiä, taloudellisia sekä aikataulullisia ominaisuuksia. Kuorilaattarakennetta verrattiin ontelolaatta- ja massiivibetonilaattarakenteeseen. Opinnäytetyössä selvitetään sopivin välipohjarakenne esimerkkikohteen pysäköintilaitokseen.
Välipohjarakenteiden kustannukset on laskettu käyttämällä Excel-laskentaohjelmaa. Tietolähteinä työssä on käytetty alan kirjallisuutta, Ratu-kortistoa ja sähköisiä lähteitä. Esimerkkikohteen suunnitelmia, piirustuksia, laskelmia, aikatauluja sekä työmaalta otettuja kuvia. Laskelmissa käytetyt työmenekit ovat Ratu-kortiston ohjearvojen mukaisia.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kyseisen pysäköintilaitoksen välipohjat ovat edullisinta toteuttaa käyttämällä ontelolaattarakennetta. Aikataulutusvertailussa kuorilaattarakenne oli kiistaton voittaja sen parhaan asennusnopeuden takia, jolla on merkittävä vaikutus työmaan kokonaiskestoon ja näin myös kokonaiskustannuksiin. Ontelolaattarakenteeseen liittyy paljon jälkitöitä ja näiden myötä myös paljon jälkitöistä aiheutuvia epäsuoria kustannuksia.
Välipohjarakenteiden kustannukset on laskettu käyttämällä Excel-laskentaohjelmaa. Tietolähteinä työssä on käytetty alan kirjallisuutta, Ratu-kortistoa ja sähköisiä lähteitä. Esimerkkikohteen suunnitelmia, piirustuksia, laskelmia, aikatauluja sekä työmaalta otettuja kuvia. Laskelmissa käytetyt työmenekit ovat Ratu-kortiston ohjearvojen mukaisia.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kyseisen pysäköintilaitoksen välipohjat ovat edullisinta toteuttaa käyttämällä ontelolaattarakennetta. Aikataulutusvertailussa kuorilaattarakenne oli kiistaton voittaja sen parhaan asennusnopeuden takia, jolla on merkittävä vaikutus työmaan kokonaiskestoon ja näin myös kokonaiskustannuksiin. Ontelolaattarakenteeseen liittyy paljon jälkitöitä ja näiden myötä myös paljon jälkitöistä aiheutuvia epäsuoria kustannuksia.