Osallistamisen työmalli Tallink Silja Oy:lle
Moskuvaara, Terhi (2017)
Moskuvaara, Terhi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419691
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on AS Tallink Gruppin tytäryhtiössä Tallink Silja Oy:ssa toteutettu toimintatutkimus. Tutkimus, tai käsitteenä mieluummin lähestymistapa, tutkii kehitystyön toteutumista M/S Silja Serenaden catering-osastolla. Tutkimusongelmaan haettiin vastauksia haastattelujen ja havainnoinnin avulla osallistavan kehitystyöprojektin aikana, sekä lukemalla alan kirjallisuutta ja julkaisuja. Kehitystyöprojekti toteutettiin M/S Silja Serenaden Tavolta- ravintolassa vuosien 2016-2017 aikana. Tavoitteena oli löytää palveluhenkilökunnan osallistamiseen keskeisesti vaikuttavat toimintatavat. Tutkimusongelman lähtökohtana oli henkilökunnan lisäkoulutustarve uuden konseptin tuotteista.
Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kehitystyöprojektiin osallistuneille. Tulokset analysoitiin ja luotiin alustava osallistamisen työmalli, missä otettiin huomioon alan uusimmat trendit. Osallistamisen työmalli testattiin toisessa M/S Silja Serenadin catering-yksikössä, Grande Buffet Serenadessa. Tämä kehitystyö analysoitiin teettämällä kehitystyöprojektista harkinnanvarainen kysely Grande Buffet Serenaden henkilökunnalle. Molempia kehitystyöprojekteja havainnoitiin projektien aikana sekä kerättiin avointa palautetta.
Kahden toteutetun kehitystyöprojektin tuloksena syntyi osallistamisen työmalli Tallink Silja Oy:lle. Osallistamisen työmalli ei ole yhtiön virallinen malli, vaan antaa työkaluja esimiehille kehitystyöprojektien ja muutosten tehokkaaseen läpivientiin.
Työ on rajattu käsittelemään osallistamista palvelualan työyhteisöissä. Palvelutyötä on käsitelty konseptiohjatun palvelutuotteen näkökulmasta. Yhteisöllisyyttä käsitellään lyhyesti, koska organisaatioissa osallistamisen on todettu lisäävän yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisyys taas tukee hyvää osallistamista.
Osallistamisen työmalli vaatii seuraamista ja päivittämistä. Havaintoja tekemällä, palautteiden ja tutkimusten avulla, sekä palvelualan henkilöstöjohtamisen trendejä seuraamalla, osallistamisen työmalliin voi, ja on toivottavaa, tehdä muutoksia. Toimintatutkimukselle tyypillisesti osallistamisen työmallia voi haastaa kokeilemalla erilaisia käytäntöjä ja tekemällä muutoksia hyväksi havaittujen toimintamallien osalta.
Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kehitystyöprojektiin osallistuneille. Tulokset analysoitiin ja luotiin alustava osallistamisen työmalli, missä otettiin huomioon alan uusimmat trendit. Osallistamisen työmalli testattiin toisessa M/S Silja Serenadin catering-yksikössä, Grande Buffet Serenadessa. Tämä kehitystyö analysoitiin teettämällä kehitystyöprojektista harkinnanvarainen kysely Grande Buffet Serenaden henkilökunnalle. Molempia kehitystyöprojekteja havainnoitiin projektien aikana sekä kerättiin avointa palautetta.
Kahden toteutetun kehitystyöprojektin tuloksena syntyi osallistamisen työmalli Tallink Silja Oy:lle. Osallistamisen työmalli ei ole yhtiön virallinen malli, vaan antaa työkaluja esimiehille kehitystyöprojektien ja muutosten tehokkaaseen läpivientiin.
Työ on rajattu käsittelemään osallistamista palvelualan työyhteisöissä. Palvelutyötä on käsitelty konseptiohjatun palvelutuotteen näkökulmasta. Yhteisöllisyyttä käsitellään lyhyesti, koska organisaatioissa osallistamisen on todettu lisäävän yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisyys taas tukee hyvää osallistamista.
Osallistamisen työmalli vaatii seuraamista ja päivittämistä. Havaintoja tekemällä, palautteiden ja tutkimusten avulla, sekä palvelualan henkilöstöjohtamisen trendejä seuraamalla, osallistamisen työmalliin voi, ja on toivottavaa, tehdä muutoksia. Toimintatutkimukselle tyypillisesti osallistamisen työmallia voi haastaa kokeilemalla erilaisia käytäntöjä ja tekemällä muutoksia hyväksi havaittujen toimintamallien osalta.