Ulkoistettujen konsultointipalveluiden kysynnän tutkiminen hotelli- ja ravintola-alalla
Koivistoinen, Annukka (2017)
Koivistoinen, Annukka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kysynnän ilmenemistä ulkoistetuille konsultointipalveluille hotelli- ja ravintola-alalla. Tässä yhteydessä ulkoistamista tarkastellaan näkökulmasta, jossa yritys siirtää toiminnon tai tehtävän organisaation ulkopuoliselle henkilölle. Konsultilla tarkoitetaan yritysorganisaation ulkopuolista asiantuntijaa, jonka ydinosaamista tämä ulkoistettu toiminto tai tehtävä on. Toimialalle tyypillisiä esimerkkejä ovat toteutettavuustutkimukset, tuotekehitys, liiketoiminnan laajentuminen tai markkinointiin liittyvät toiminnot.
Tietoperustassa määritellään mitä kysyntä on, kerrotaan sen ilmenemismuodoista sekä etsitään syitä kysynnän muodostumiselle. Lisäksi tarkastellaan miksi kysyntää tutkitaan ja miten sitä mitataan. Osiossa selitetään myös kysyntään liittyvää termistöä. Tutkimusosiossa toteutetaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus Webropol-ohjelman avulla. Tutkimusongelmana on selvittää, esiintyykö hotelli- ja ravintola-alalla kysyntää ulkoistetuille konsultointipalveluille. Alaongelmana tutkitaan millaisille palveluille kysyntää olisi, mistä tämä johtuu sekä mitkä syyt vaikuttavat siihen, että palveluille ei ole kysyntää toimialalla.
Tutkimuksen perusjoukoksi muodostui hotelli- ja ravintola-alalla toimivien yritysten päättäjät sekä yritysten hallintoon kuuluvat henkilöt. Tehtyjen rajaustoimenpiteiden jälkeen kyselyn vastaajiksi valittiin harkinnanvarainen otos hotelli- ja ravintolatoimintaa harjoittavien yksiköiden päättäjien lisäksi ylemmän liikkeenjohdon ja hallinnon henkilöstöä sekä omistajia ja toimitusjohtajia. Tutkimuksessa käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jossa selvitettiin monivalintakysymysten avulla vastaajien haluja, tarpeita ja resursseja. Aiempia kokemuksia ulkoistettujen konsultointipalveluiden käytöstä tutkittiin sekamuotoisen kysymyksen kautta. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2017 ja sen vastausprosentti oli 7,1 %. Kysely lähetettiin saatekirjeen kanssa 846 henkilön sähköpostiin, josta vastaanottaja ohjattiin linkin kautta Webropol-alustalla sijaitsevaan kyselytutkimukseen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kysyntää ulkoistetuille konsultointipalveluille löytyy hotelli- ja ravintola-alalta. Yli 50 % vastaajista olivat kuitenkin sitä mieltä, että he eivät halua käyttää palveluita ja enemmistö ei kokenut tarvetta palveluille. Mielenkiintoa tuloksissa herätti se, että 50 % vastaajista olivat aiemmin käyttäneet ulkoistettuja konsultointipalveluita.
Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle ehdotetaan tutkimaan ihmisten asenteita ja tarpeita asenneväittämien ja asteikkojen avulla. Lisäksi suositellaan tutkittavaksi asenneväittämiä koskien ulkoistettujen konsultointipalveluiden hintaa, sillä raha ja asiantuntijan hinta muodostuivat suurimmiksi esteiksi käyttää palveluita. Jatkotutkimuksen avulla voidaan myös selvittää ulkoistettujen konsultointipalveluiden hinnoittelua.
Tietoperustassa määritellään mitä kysyntä on, kerrotaan sen ilmenemismuodoista sekä etsitään syitä kysynnän muodostumiselle. Lisäksi tarkastellaan miksi kysyntää tutkitaan ja miten sitä mitataan. Osiossa selitetään myös kysyntään liittyvää termistöä. Tutkimusosiossa toteutetaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus Webropol-ohjelman avulla. Tutkimusongelmana on selvittää, esiintyykö hotelli- ja ravintola-alalla kysyntää ulkoistetuille konsultointipalveluille. Alaongelmana tutkitaan millaisille palveluille kysyntää olisi, mistä tämä johtuu sekä mitkä syyt vaikuttavat siihen, että palveluille ei ole kysyntää toimialalla.
Tutkimuksen perusjoukoksi muodostui hotelli- ja ravintola-alalla toimivien yritysten päättäjät sekä yritysten hallintoon kuuluvat henkilöt. Tehtyjen rajaustoimenpiteiden jälkeen kyselyn vastaajiksi valittiin harkinnanvarainen otos hotelli- ja ravintolatoimintaa harjoittavien yksiköiden päättäjien lisäksi ylemmän liikkeenjohdon ja hallinnon henkilöstöä sekä omistajia ja toimitusjohtajia. Tutkimuksessa käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jossa selvitettiin monivalintakysymysten avulla vastaajien haluja, tarpeita ja resursseja. Aiempia kokemuksia ulkoistettujen konsultointipalveluiden käytöstä tutkittiin sekamuotoisen kysymyksen kautta. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2017 ja sen vastausprosentti oli 7,1 %. Kysely lähetettiin saatekirjeen kanssa 846 henkilön sähköpostiin, josta vastaanottaja ohjattiin linkin kautta Webropol-alustalla sijaitsevaan kyselytutkimukseen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kysyntää ulkoistetuille konsultointipalveluille löytyy hotelli- ja ravintola-alalta. Yli 50 % vastaajista olivat kuitenkin sitä mieltä, että he eivät halua käyttää palveluita ja enemmistö ei kokenut tarvetta palveluille. Mielenkiintoa tuloksissa herätti se, että 50 % vastaajista olivat aiemmin käyttäneet ulkoistettuja konsultointipalveluita.
Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle ehdotetaan tutkimaan ihmisten asenteita ja tarpeita asenneväittämien ja asteikkojen avulla. Lisäksi suositellaan tutkittavaksi asenneväittämiä koskien ulkoistettujen konsultointipalveluiden hintaa, sillä raha ja asiantuntijan hinta muodostuivat suurimmiksi esteiksi käyttää palveluita. Jatkotutkimuksen avulla voidaan myös selvittää ulkoistettujen konsultointipalveluiden hinnoittelua.