Tulus Oy:n brändin kehittäminen
Vairema, Ida (2017)
Vairema, Ida
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tulus Oy:n brändiin liitettäviä mielikuvia ja kokemuksia nykyisten asiakkaiden keskuudessa. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändiin ja brändin rakentamiseen. Toisena tavoitteena oli toteuttaa bränditutkimus Tulus Oy:lle. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, minkä-laisia mielikuvia ja kokemuksia Tulus Oy:n nykyisillä asiakkailla on yrityksen brändistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä ja brändin rakentamisesta. Brändi rakentuu ihmisten mielissä olevista kokemuksista, tiedoista ja mielikuvista. Brändin tehtäviin kuuluu yrityksen strategian tukeminen ja yrityksen arvon kasvattaminen. Brändi koostuu ulkoisista ja sisäisistä elementeistä, joiden avulla brändistä rakennetaan tunnistettava. Teoriaosuudessa käsitellään myös brändiin liittyviä analyysejä, brändipääoman käsitettä ja Kellerin CBBE-mallia sekä sitä, miten tavoitemielikuva muodostuu ja miten brändiä voidaan tutkia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin yksilöhaastattelua, jossa yhdistettiin teemahaastattelun ja puolistrukturoidun haastattelun piirteitä. Tutkimukseen osallistui viisi toimeksiantajayrityksen asiakasta. Haastattelut toteutettiin pääosin kesän 2017 aikana. Tutkimustulosten mukaan toimeksiantajayrityksen brändin keskeisimpiä tekijöitä ovat yrityksen työntekijät ja heidän äärimmäisen palvelualtis asenteensa, palveluiden räätälöinti asiakkaan tarpeiden mukaan sekä joustavuus ja yhteistyön korkea laatu. Sen sijaan palveluvalikoiman tuntemus oli melko heikko asiakkaiden keskuudessa ja omaa markkinointia tulisi kehittää. Tutkimuksen avulla toimeksiantajayritys sai selville, minkälaisia mielikuvia nykyisillä asiakkailla on yrityksen brändistä. Tutkimus antaa ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa, jonka avulla toimeksiantajan brändin kehittäminen on mahdollista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä ja brändin rakentamisesta. Brändi rakentuu ihmisten mielissä olevista kokemuksista, tiedoista ja mielikuvista. Brändin tehtäviin kuuluu yrityksen strategian tukeminen ja yrityksen arvon kasvattaminen. Brändi koostuu ulkoisista ja sisäisistä elementeistä, joiden avulla brändistä rakennetaan tunnistettava. Teoriaosuudessa käsitellään myös brändiin liittyviä analyysejä, brändipääoman käsitettä ja Kellerin CBBE-mallia sekä sitä, miten tavoitemielikuva muodostuu ja miten brändiä voidaan tutkia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin yksilöhaastattelua, jossa yhdistettiin teemahaastattelun ja puolistrukturoidun haastattelun piirteitä. Tutkimukseen osallistui viisi toimeksiantajayrityksen asiakasta. Haastattelut toteutettiin pääosin kesän 2017 aikana. Tutkimustulosten mukaan toimeksiantajayrityksen brändin keskeisimpiä tekijöitä ovat yrityksen työntekijät ja heidän äärimmäisen palvelualtis asenteensa, palveluiden räätälöinti asiakkaan tarpeiden mukaan sekä joustavuus ja yhteistyön korkea laatu. Sen sijaan palveluvalikoiman tuntemus oli melko heikko asiakkaiden keskuudessa ja omaa markkinointia tulisi kehittää. Tutkimuksen avulla toimeksiantajayritys sai selville, minkälaisia mielikuvia nykyisillä asiakkailla on yrityksen brändistä. Tutkimus antaa ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa, jonka avulla toimeksiantajan brändin kehittäminen on mahdollista.