Pelillistetty projektin johtaminen hotellissa
Urjo, Anna (2017)
Urjo, Anna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on luoda toimeksiantajan käyttöön sisäistä projektikulttuuria
ja projektien johtamista tukemaan pelilistetty projektimalli. Toimeksiantajana on Scandic
Hotels Oy. Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu tietoperustan raportista sekä liitteen produkti tuotoksesta, joiden toteuttamiseen kului aikaa noin puoli vuotta. Tietoperusta käsittelee kahta pääaihetta produktin taustalla. Produktin toteutus perustui
projektinhallinnan ja pelillisyyden teorioiden yhdistämiseen. Molemmista teorioista on käsitelty
toimialalle ja sisäisille projekteille olennaisia näkökulmia. Tähän perustuen teoria rajaa
pois joitakin projektinhallinnan ja pelillisyyden osia, jotka eivät ole olennaisia sisäisissä toiminnankehitys
projekteissa. Tavoitteena oli kehittää projektikulttuuria johdonmukaistamalla sitä pelillistetyn projektimallin
avulla. Projektimallin tuli myös tukea tiedon tuottamista ja dokumentoimista projekteista, jotta projekti voidaan toistaa organisaation toisessa yksikössä kannattavasti. Projektimalli on tuotettu toimeksiantajan toimialan työn luonne huomioiden. Opinnäytetyön produktina syntynyt pelillistetty projektimalli on projektinhallinnan viitekehys prosessien johtamiselle projektin aikana. Projektimalli luotiin sille asetettujen toteutusten vaatimusmäärittelyiden perusteella. Toimeksiantajayritystä ajatellen luotiin lisäksi projektimalliin pohjautuen esimerkkitoteutuksena mallista visuaalinen projektipeli. Projektipeli perustuu pelillistetyn projektinhallintamallin
viitekehykseen sekä projekti-, ja toteutussuunnitelmien yhdistelmään yhdelle alustalle. Luku neljä selventää pelillistetyn projektimallin toteutuksen vaiheet ja merkityksen vaiheiden taustalla. Jatkotutkimusaiheena voidaan ajatella pelillistetyn projektimallin kytkemistä projektihallinnan standardeihin sekä pelillisiä mekaniikoita käyttäen sen toteuttamista digitaaliseen
muotoon toteutetun projektipelin avulla.
ja projektien johtamista tukemaan pelilistetty projektimalli. Toimeksiantajana on Scandic
Hotels Oy. Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu tietoperustan raportista sekä liitteen produkti tuotoksesta, joiden toteuttamiseen kului aikaa noin puoli vuotta. Tietoperusta käsittelee kahta pääaihetta produktin taustalla. Produktin toteutus perustui
projektinhallinnan ja pelillisyyden teorioiden yhdistämiseen. Molemmista teorioista on käsitelty
toimialalle ja sisäisille projekteille olennaisia näkökulmia. Tähän perustuen teoria rajaa
pois joitakin projektinhallinnan ja pelillisyyden osia, jotka eivät ole olennaisia sisäisissä toiminnankehitys
projekteissa. Tavoitteena oli kehittää projektikulttuuria johdonmukaistamalla sitä pelillistetyn projektimallin
avulla. Projektimallin tuli myös tukea tiedon tuottamista ja dokumentoimista projekteista, jotta projekti voidaan toistaa organisaation toisessa yksikössä kannattavasti. Projektimalli on tuotettu toimeksiantajan toimialan työn luonne huomioiden. Opinnäytetyön produktina syntynyt pelillistetty projektimalli on projektinhallinnan viitekehys prosessien johtamiselle projektin aikana. Projektimalli luotiin sille asetettujen toteutusten vaatimusmäärittelyiden perusteella. Toimeksiantajayritystä ajatellen luotiin lisäksi projektimalliin pohjautuen esimerkkitoteutuksena mallista visuaalinen projektipeli. Projektipeli perustuu pelillistetyn projektinhallintamallin
viitekehykseen sekä projekti-, ja toteutussuunnitelmien yhdistelmään yhdelle alustalle. Luku neljä selventää pelillistetyn projektimallin toteutuksen vaiheet ja merkityksen vaiheiden taustalla. Jatkotutkimusaiheena voidaan ajatella pelillistetyn projektimallin kytkemistä projektihallinnan standardeihin sekä pelillisiä mekaniikoita käyttäen sen toteuttamista digitaaliseen
muotoon toteutetun projektipelin avulla.