Vertaisohjaaja ammattilaisen tukemana : Ammattilaisen käsikirja
Kirjavainen, Kaisa; Verronen, Pauliina (2017)
Kirjavainen, Kaisa
Verronen, Pauliina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419635
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää käsikirja ammattilaisen avuksi tukemaan vapaaehtoista vertaisohjaajaa ryhmätoimintojen aikana. Ammattilaisella tarkoitetaan palkattua työntekijää, joka ohjaa vapaaehtoista vertaisohjaajaa ryhmässä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Digiolkkarista työelämään -hanke ja hanketta toteuttivat pääasiassa Turun Ammattikorkeakoulu, Diakonian Ammattikorkeakoulu ja Turun Seudun TST ry.
Vertaisohjaajien kokemuksen tuoma hyöty on havaittu hyödylliseksi tueksi tänä päivänä. Vertaistoiminnalla on ennaltaehkäisevä vaikutus sekä se auttaa syrjäytymisen ehkäisyssä. Vertaistukea luonnehditaan sellaiseksi auttamisen muodoksi, jota muut tahot eivät pysty antamaan. Vertaistoiminnan kasvu kertoo ihmisten tarpeesta saada apua samassa tilanteessa olevilta.
Kehittämistehtävänä oli kehittää miten ammattilainen voi tukea vertaisohjaajaa jaksamisessa sekä miten tukea vertaisohjaajaa ryhmätoiminnan eri vaiheissa? Kehittämisen apuna käytettiin menetelminä havainnointia, teemahaastattelua sekä dialogia. Kehittämistyön tulokset muodostuivat niin, että ennen ryhmän aloitusta vertaisohjaajan on hyvä tietää mitä on vertaistuki, vertaisohjaaja, vaitiolovelvollisuus sekä roolijaot ja mistä koostuu ryhmän dynamiikka. Ryhmän aikana tulee huomioida vertaisohjaajan jaksaminen, tunteiden sääntely, motivointi ja työnohjaus. Kun ryhmä lopettaa toiminnan, tulee muistaa kiittäminen ja palaute.
Digiolkkarista työelämään -hanke voi käyttää vastaisuudessa käsikirjaa uuden vertaisohjaajan aloittaessa ryhmässä. Käsikirja on kehitetty ammattilaiselle, koska ne ovat harvemmassa. Käsikirja on mallinnettavissa myös missä tahansa ryhmätoiminnassa, jossa on mukana vapaaehtoinen vertaisohjaaja.
Vertaisohjaajien kokemuksen tuoma hyöty on havaittu hyödylliseksi tueksi tänä päivänä. Vertaistoiminnalla on ennaltaehkäisevä vaikutus sekä se auttaa syrjäytymisen ehkäisyssä. Vertaistukea luonnehditaan sellaiseksi auttamisen muodoksi, jota muut tahot eivät pysty antamaan. Vertaistoiminnan kasvu kertoo ihmisten tarpeesta saada apua samassa tilanteessa olevilta.
Kehittämistehtävänä oli kehittää miten ammattilainen voi tukea vertaisohjaajaa jaksamisessa sekä miten tukea vertaisohjaajaa ryhmätoiminnan eri vaiheissa? Kehittämisen apuna käytettiin menetelminä havainnointia, teemahaastattelua sekä dialogia. Kehittämistyön tulokset muodostuivat niin, että ennen ryhmän aloitusta vertaisohjaajan on hyvä tietää mitä on vertaistuki, vertaisohjaaja, vaitiolovelvollisuus sekä roolijaot ja mistä koostuu ryhmän dynamiikka. Ryhmän aikana tulee huomioida vertaisohjaajan jaksaminen, tunteiden sääntely, motivointi ja työnohjaus. Kun ryhmä lopettaa toiminnan, tulee muistaa kiittäminen ja palaute.
Digiolkkarista työelämään -hanke voi käyttää vastaisuudessa käsikirjaa uuden vertaisohjaajan aloittaessa ryhmässä. Käsikirja on kehitetty ammattilaiselle, koska ne ovat harvemmassa. Käsikirja on mallinnettavissa myös missä tahansa ryhmätoiminnassa, jossa on mukana vapaaehtoinen vertaisohjaaja.