Hellää hoivaa : Etnografinen tutkimus sosiaalipedagogisen hevostoiminnan merkittävyydestä ja voimaannuttavuudesta
Sihto, Sanna; Hallivuori, Heli (2017)
Sihto, Sanna
Hallivuori, Heli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120319440
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja sen voimaannuttavaa vaikutusta nuoriin. Työn tavoitteena oli selvittää, miten nuoret siirtävät sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa oppimiaan asioita elämäänsä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Perhekoti Toiskan ja Ilonkopse-tallin kanssa. Työssä ikäryhmä on rajattu nuoriin. Tutkimuksessa tutustuttiin sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan käytännön kautta mahdollisimman kattavan kuvan saamiseksi, sillä tutkimuksen tiedonhankinta oli muulla tavoin haastavaa.
Opinnäytetyö toteutettiin etnografisena tutkimuksena, joka kuuluu kvalitatiivisten eli laadullisten tutkimusten alalajeihin. Tutkimuksen aineisto kerättiin ohjauskäynneillä, haastatteluilla ja tutkimuspäiväkirjoilla. Aineisto on analysoitu etnografisen tutkimuksen periaatteita noudattaen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sosiaalipedagoginen hevostoiminnalla on fyysisiä, sosiaalisia ja psyykkisiä merkityksiä. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta tuo uusia kokemuksia, vahvistaa toimintakykyä, vuorovaikutustaitoja sekä itsetuntoa ja kehittää tunteiden ilmaisua, ymmärtämistä ja kokemista. Tulokset osoittavat, että toiminnalla on laajoja merkityksiä, ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kautta voidaan saavuttaa nuoren elämän kannalta näkyviä muutoksia. Tutkimustuloksissa nousi esille, että sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tietoisuutta tulisi lisätä. Tulokset osoittavat myös, että sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikutukset ovat yksilökohtaisia ja sen vuoksi toimintaa voi hyödyntää monessa eri elämäntilanteessa olevan nuoren kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin etnografisena tutkimuksena, joka kuuluu kvalitatiivisten eli laadullisten tutkimusten alalajeihin. Tutkimuksen aineisto kerättiin ohjauskäynneillä, haastatteluilla ja tutkimuspäiväkirjoilla. Aineisto on analysoitu etnografisen tutkimuksen periaatteita noudattaen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sosiaalipedagoginen hevostoiminnalla on fyysisiä, sosiaalisia ja psyykkisiä merkityksiä. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta tuo uusia kokemuksia, vahvistaa toimintakykyä, vuorovaikutustaitoja sekä itsetuntoa ja kehittää tunteiden ilmaisua, ymmärtämistä ja kokemista. Tulokset osoittavat, että toiminnalla on laajoja merkityksiä, ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kautta voidaan saavuttaa nuoren elämän kannalta näkyviä muutoksia. Tutkimustuloksissa nousi esille, että sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tietoisuutta tulisi lisätä. Tulokset osoittavat myös, että sosiaalipedagogisen hevostoiminnan vaikutukset ovat yksilökohtaisia ja sen vuoksi toimintaa voi hyödyntää monessa eri elämäntilanteessa olevan nuoren kanssa.