ASIAKKAIDEN KIINNOSTUS KAUPPAKASSI-PALVELUA KOHTAAN : CASE: Prisma Nokia
Laihorinne, Kasimir (2017)
Laihorinne, Kasimir
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419681
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pirkanmaan Osuuskaupan ja S-market Nokian asiakkaiden kiinnostusta loppuvuodesta 2017 aukeavan Prisma Nokian yhteyteen tulevaa Kauppakassi-palvelua kohtaan. Kauppakassi-palvelua ei ole ennen ollut Nokialla ja se on kolmas tällaista palvelua tarjoava toimipaikka Pirkanmaan alueella.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui Suomen päivittäistavarakaupan alan kolmen suuren toimijan eli Keskon, S-ryhmän ja Lidlin historiasta ja nykytilanteesta sekä ruoan verkkokaupasta Suomessa ja ul-komailla ja sen yleistymisen haasteista.
Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina viidelle S-Market Nokian vakituiselle asiakkaalle. Haastattelui-hin valittiin asiakkaita, jotka olivat iältään keski-ikäisiä tai nuoria aikuisia. Haastattelujen tulosten perus-teella Kauppakassi-palvelua voidaan markkinoida tehokkaammin ja kehittää asiakkaiden haluamaan suuntaan.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että S-Market Nokian asiakkaat ovat kiinnostuneita tulevasta Kauppakassi-palvelusta ja mainonta tulevasta Prismasta on tavoittanut ihmiset hyvin. Enemmistö haasta-telluista ei ollut palvelua aiemmin käyttänyt, mutta sitä odotetaan kovasti. Kauppakassi-palvelua käytet-täisiin pääasiassa suuremmissa ostoksissa arkea helpottamaan ja sen koetaan tuovan rahallista säästöä, koska ostokset voidaan suunnitella rauhassa ja ajatuksella. Palvelun maksullisuus pääsääntöisesti ym-märretään, mutta edullisemmilla maksuilla kynnys kokeilla palvelua madaltuisi huomattavasti. Suurim-mat epäluulot palvelun käytön osalta kohdistuivat tilaamisen helppouteen, kylmäketjun katkeamattomuu-teen ja tuotteiden valinnan vaikeuteen. Prisma Nokian odotetaan tarjoavan edullista ja monipuolista vali-koimaa, ja kilpailun lisääntymiseen Nokialla ollaan tyytyväisiä.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui Suomen päivittäistavarakaupan alan kolmen suuren toimijan eli Keskon, S-ryhmän ja Lidlin historiasta ja nykytilanteesta sekä ruoan verkkokaupasta Suomessa ja ul-komailla ja sen yleistymisen haasteista.
Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina viidelle S-Market Nokian vakituiselle asiakkaalle. Haastattelui-hin valittiin asiakkaita, jotka olivat iältään keski-ikäisiä tai nuoria aikuisia. Haastattelujen tulosten perus-teella Kauppakassi-palvelua voidaan markkinoida tehokkaammin ja kehittää asiakkaiden haluamaan suuntaan.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että S-Market Nokian asiakkaat ovat kiinnostuneita tulevasta Kauppakassi-palvelusta ja mainonta tulevasta Prismasta on tavoittanut ihmiset hyvin. Enemmistö haasta-telluista ei ollut palvelua aiemmin käyttänyt, mutta sitä odotetaan kovasti. Kauppakassi-palvelua käytet-täisiin pääasiassa suuremmissa ostoksissa arkea helpottamaan ja sen koetaan tuovan rahallista säästöä, koska ostokset voidaan suunnitella rauhassa ja ajatuksella. Palvelun maksullisuus pääsääntöisesti ym-märretään, mutta edullisemmilla maksuilla kynnys kokeilla palvelua madaltuisi huomattavasti. Suurim-mat epäluulot palvelun käytön osalta kohdistuivat tilaamisen helppouteen, kylmäketjun katkeamattomuu-teen ja tuotteiden valinnan vaikeuteen. Prisma Nokian odotetaan tarjoavan edullista ja monipuolista vali-koimaa, ja kilpailun lisääntymiseen Nokialla ollaan tyytyväisiä.