Ryhmä yhdessä -opas : Menetelmiä 7-10 -vuotiaiden lasten ryhmäytymisen tukemiseen liikuntaleireille ja ohjausryhmille
Vastakoski, Elina (2017)
Vastakoski, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419645
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ryhmäytymistä tukevien menetelmien opas 7-10 -vuotiaiden lasten ohjaajille liikuntaleiritoimintaan sekä ohjaustilanteisiin. Ryhmäytymisen tukeminen on rajattu vuorovaikutuksen ja turvallisen ilmapiirin tukemiseen, joiden kautta on tarkoitus kehittää lasten välistä vuorovaikutusta ja lisätä toiminnassa viihtymistä.
Työssä avataan teoriaa ryhmästä ja sen toiminnasta sekä ryhmäytymisestä. Vuorovaikutus ja turvallinen ilmapiiri sekä ohjaajan rooli näiden tukemisessa nousevat myös esille teoriassa. Työssä avataan myös lapsen kehitystä erityisesti vertaissuhteiden merkitystä tarkastelemalla. Teorian pohjalta koottiin ryhmäytymistä tukevien menetelmien opas. Näitä menetelmiä pilotoitiin kahdella eri kesäleireillä aikavälillä 5.6.2017-16.6.2017. Pilotoinnin kautta havainnoitiin ryhmäytymisen tukemista ja sen haasteita. Tämän perusteella kehitettiin ryhmäytymistä tukevien menetelmien opasta. Opas on suunnattu leiriryhmien ja ohjausryhmien ohjaajille.
Produktiona valmistui lokakuussa 2017 vuorovaikutuksen ja turvallisen ilmapiirin kautta tukevien ryhmäytymistä edistävien menetelmien opas. Oppaassa avataan ryhmän merkitystä ja sen dynamiikkaa ja annetaan konkreettisia menetelmiä ryhmäytymisen tukemisen lisäämiseksi omassa ohjaustyössä. Oppaassa esitellään myös menetelmiä haastaviin vuorovaikutustilanteisiin.
Oppaan avulla voidaan vaikuttaa turvallisen ilmapiirin luomiseen ja lisätä vuorovaikutusta lasten liikunnassa. Tämän kautta lisätään ryhmässä viihtyvyyttä ja sen toimivuutta. Erilaiset menetelmät soveltuvat myös ratkaisemaan vuorovaikutuksen haasteita ja kehittämään ryhmän luovuutta. Opasta on mahdollista laajentaa myös liikunnanohjauksen ulkopuolelle.
Työssä avataan teoriaa ryhmästä ja sen toiminnasta sekä ryhmäytymisestä. Vuorovaikutus ja turvallinen ilmapiiri sekä ohjaajan rooli näiden tukemisessa nousevat myös esille teoriassa. Työssä avataan myös lapsen kehitystä erityisesti vertaissuhteiden merkitystä tarkastelemalla. Teorian pohjalta koottiin ryhmäytymistä tukevien menetelmien opas. Näitä menetelmiä pilotoitiin kahdella eri kesäleireillä aikavälillä 5.6.2017-16.6.2017. Pilotoinnin kautta havainnoitiin ryhmäytymisen tukemista ja sen haasteita. Tämän perusteella kehitettiin ryhmäytymistä tukevien menetelmien opasta. Opas on suunnattu leiriryhmien ja ohjausryhmien ohjaajille.
Produktiona valmistui lokakuussa 2017 vuorovaikutuksen ja turvallisen ilmapiirin kautta tukevien ryhmäytymistä edistävien menetelmien opas. Oppaassa avataan ryhmän merkitystä ja sen dynamiikkaa ja annetaan konkreettisia menetelmiä ryhmäytymisen tukemisen lisäämiseksi omassa ohjaustyössä. Oppaassa esitellään myös menetelmiä haastaviin vuorovaikutustilanteisiin.
Oppaan avulla voidaan vaikuttaa turvallisen ilmapiirin luomiseen ja lisätä vuorovaikutusta lasten liikunnassa. Tämän kautta lisätään ryhmässä viihtyvyyttä ja sen toimivuutta. Erilaiset menetelmät soveltuvat myös ratkaisemaan vuorovaikutuksen haasteita ja kehittämään ryhmän luovuutta. Opasta on mahdollista laajentaa myös liikunnanohjauksen ulkopuolelle.