Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ahdistuneen nuoren tukemisesta, jota voidaan hyödyntää hoitotyössä. Tarkoituksena oli kuvata ahdistuneen nuoren tukemista hoitotyössä.
Kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymykset olivat:
1. Mitä on ahdistuneen nuoren emotionaalinen tukeminen hoitotyössä?
2. Mitä on ahdistuneen nuoren tiedollinen tukeminen hoitotyössä?
Opinnäytetyössä sovellettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin eri tietokannoista, joita olivat Medic, Cinahl, ProQuest, Pubmed, Ovid, EBSCO, Science Direct ja Sage. Aineiston haussa käytettiin myös manuaalista hakua. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui neljästä kansainvälisestä tutkimusartikkelista, jotka analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Ahdistuneen nuoren emotionaalisen tuen keinoja olivat huolien ja murheiden kuuntelu, nuori kokee hoitajan panostavan hoitoon, vahvistaa toivoa, luo yhteisymmärrystä nuoren kanssa, asettaa hoidolle tavoitteita, kannustaa nuorta ihmissuhteiden ylläpitoon ja harrastuksiin sekä auttaa nuorta löytämään positiivisia voimavaroja.
Ahdistuneen nuoren tiedollisen tuen keinoja olivat tiedon antaminen ja sen tarpeen tunnistaminen liittyen ahdistukseen, lääkitykseen sekä hoitovaihtoehtoihin. Opettaminen turvallisiin tunteidenkäsittely malleihin, uusiin ajatusmalleihin, ongelmaratkaisutaitojen kehittämiseen, sosiaalisiin taitoihin sekä rentoutumiskeinoihin.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää nuorten hoitotyön kehittämisessä, käytännön hoitotyössä sekä työn aiheeseen liittyvissä jatkotutkimuksissa.