Huippuvaiheen jääkiekkojoukkueen tiedonjako- ja palautejärjestelmä
Varmanen, Jukka (2017)
Varmanen, Jukka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519816
Tiivistelmä
Huippu-vaiheen jääkiekkojoukkueen ensisijainen tavoite on voittaa jääkiekko-otteluita. Tämän työelämän kehitystyön tavoitteena oli kehittää sekä mallintaa tiedonjako- ja palautejärjestelmä huippuvaiheen jääkiekkojoukkueen toiminnassa.
Tiedonjako- ja palautejärjestelmällä pyrittiin tukemaan niin pelaajan kuin valmentajan työskentelyä auttaakseen heitä suoriutumaan omissa rooleissaan paremmin ja auttaakseen joukkuetta kohti otteluiden voittamista.
Palaute- sekä tiedonjakojärjestelmää kehitettiin jatkuvasti toimintaa reflektoiden ja kehittäen joukkueen arjessa yhden jääkiekkokauden ajan. Järjestelmän avulla analysoitiin oman joukkueen peliä, yksilöiden suorittamista sekä vastustajien peliä. Syntynyttä materiaalia sekä tietoa hyödynnettiin yksilöiden toiminnan ohjauksessa, niin yksilöiden kuin joukkueen pelisuunnitelmissa sekä pelin osa-alueiden kehittämisessä.
Työelämän kehitystehtävän tuloksena syntynyt järjestelmä koostuu teknologisesta sekä toiminnallisesta kokonaisuudesta. Teknologinen kokonaisuus muodostui toiminnallisen kokonaisuuden tarpeita tukevaksi kokonaisuudeksi, jonka päätehtäviä ovat materiaalin tuottaminen, säilyttäminen sekä jakaminen. Järjestelmän toiminnallinen kokonaisuus hyödynsi tuotettua materiaalia joukkueen sekä yksilön suorittamisen parantamiseksi. Toiminnallisen kokonaisuuden kulmakiviä olivat kauden aikana muodostuneet pelaaja - valmentaja suhteet sekä pelaajien osallistaminen ja kuunteleminen järjestelmää kehitettäessä.
Tiedonjako- ja palautejärjestelmää sekä suunniteltaessa että toteutettaessa tulee tiedostaa jokaisen joukkueen sekä valmentajan toimintamallit, toiminnan luonteenpiirteet ja niistä syntyvät ainutlaatuiset tarpeet, sillä järjestelmää luodaan aina kyseessä olevalle joukkueelle sekä sen toimijoille.
Työelämän kehittämistehtävän toimintaympäristönä oli jääkiekon KHL-liigaan kaudeksi 2016-2017 liittynyt kiinalainen Kunlun Red Star-joukkue.
Tiedonjako- ja palautejärjestelmällä pyrittiin tukemaan niin pelaajan kuin valmentajan työskentelyä auttaakseen heitä suoriutumaan omissa rooleissaan paremmin ja auttaakseen joukkuetta kohti otteluiden voittamista.
Palaute- sekä tiedonjakojärjestelmää kehitettiin jatkuvasti toimintaa reflektoiden ja kehittäen joukkueen arjessa yhden jääkiekkokauden ajan. Järjestelmän avulla analysoitiin oman joukkueen peliä, yksilöiden suorittamista sekä vastustajien peliä. Syntynyttä materiaalia sekä tietoa hyödynnettiin yksilöiden toiminnan ohjauksessa, niin yksilöiden kuin joukkueen pelisuunnitelmissa sekä pelin osa-alueiden kehittämisessä.
Työelämän kehitystehtävän tuloksena syntynyt järjestelmä koostuu teknologisesta sekä toiminnallisesta kokonaisuudesta. Teknologinen kokonaisuus muodostui toiminnallisen kokonaisuuden tarpeita tukevaksi kokonaisuudeksi, jonka päätehtäviä ovat materiaalin tuottaminen, säilyttäminen sekä jakaminen. Järjestelmän toiminnallinen kokonaisuus hyödynsi tuotettua materiaalia joukkueen sekä yksilön suorittamisen parantamiseksi. Toiminnallisen kokonaisuuden kulmakiviä olivat kauden aikana muodostuneet pelaaja - valmentaja suhteet sekä pelaajien osallistaminen ja kuunteleminen järjestelmää kehitettäessä.
Tiedonjako- ja palautejärjestelmää sekä suunniteltaessa että toteutettaessa tulee tiedostaa jokaisen joukkueen sekä valmentajan toimintamallit, toiminnan luonteenpiirteet ja niistä syntyvät ainutlaatuiset tarpeet, sillä järjestelmää luodaan aina kyseessä olevalle joukkueelle sekä sen toimijoille.
Työelämän kehittämistehtävän toimintaympäristönä oli jääkiekon KHL-liigaan kaudeksi 2016-2017 liittynyt kiinalainen Kunlun Red Star-joukkue.