Verkkokaupan kävijäliikenteen kehittäminen mikroyrityksessä : Sosiaalinen media ja uutiskirje markkinointivälineenä
Malén, Johanna (2017)
Malén, Johanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619975
Tiivistelmä
Verkkokauppa tarvitsee jatkuvasti kävijöitä sivustolle toimiakseen. Sosiaalinen media on yksi keino lisätä kävijäliikennettä verkkokauppaan. Toimeksiantajana tutkimuksessa oli Luanas Organic, suomalainen luonnonkosmetiikkaa valmistava yksityisyritys, joka on kesällä avannut verkkokaupan. Luanas Organic myy tuotteita myös ekokampaamossa Lapinjärvellä. Opinnäytteen kirjoittaja teki digitaalisen liiketoiminnan projektinsa ja syventävän työharjoittelunsa luoden ja kehittäen verkkokauppaa Luanas Organicille.
Sosiaalisen median kanavista käytettiin Facebookia ja Instagramia. Facebookissa luotiin kaksi erilaista julkaisua, maksullinen ja ilmainen, ja Instagramissa julkaistiin video. Tutkittiin myös, minkä verran uutiskirjeen lähettäminen vaikuttaa kävijäliikenteeseen ja mitkä ovat eri toimenpiteiden vaikutukset. Kokeellinen osa toteutettiin web-analytiikan avulla. Lisäksi tutkimukseen kuului kahden ammattilaisen haastattelu samoista aihepiireistä.
Tutkimuksessa huomattiin, että sosiaalisen median julkaisuilla on suuri merkitys verkkokaupan kävijäliikenteeseen, varsinkin, jos julkaisut toimivat hyvin. Sponsoroitu Facebook-julkaisu toi tutkimuksen toimenpiteistä eniten liikennettä verkkokauppaan, 43 % sosiaalisen median liikenteestä. Myös orgaaninen julkaisu toimi hyvin ja toi 18 % liikenteestä verkkokauppaan. Ainoastaan Instagram-julkaisu ei tuonut juurikaan liikennettä. Instagramilla tosin voi olla muita hyötyjä yritykselle, kuten tietoisuuden lisääminen ja brändimarkkinointi. Uutiskirje toi omalta osaltaan myös liikennettä verkkokauppaan ja sen avausprosentti 35 oli erinomainen. Kaiken kaikkiaan sosiaalisen median ansiosta liikenne kasvoi verkkokaupassa 225 % käyttäjissä mitattuna ja 183 %, jos verrataan istuntojen määrää. Julkaisupäivänä ero oli vielä suurempi, sillä yhden päivän kävijämäärä kasvoi 571 % vertailuviikkoon verrattuna. Toimeksiantaja pystyy tutkimuksen avulla suunnittelemaan ja organisoimaan sosiaalisen median julkaisuja.
Sosiaalisen median kanavista käytettiin Facebookia ja Instagramia. Facebookissa luotiin kaksi erilaista julkaisua, maksullinen ja ilmainen, ja Instagramissa julkaistiin video. Tutkittiin myös, minkä verran uutiskirjeen lähettäminen vaikuttaa kävijäliikenteeseen ja mitkä ovat eri toimenpiteiden vaikutukset. Kokeellinen osa toteutettiin web-analytiikan avulla. Lisäksi tutkimukseen kuului kahden ammattilaisen haastattelu samoista aihepiireistä.
Tutkimuksessa huomattiin, että sosiaalisen median julkaisuilla on suuri merkitys verkkokaupan kävijäliikenteeseen, varsinkin, jos julkaisut toimivat hyvin. Sponsoroitu Facebook-julkaisu toi tutkimuksen toimenpiteistä eniten liikennettä verkkokauppaan, 43 % sosiaalisen median liikenteestä. Myös orgaaninen julkaisu toimi hyvin ja toi 18 % liikenteestä verkkokauppaan. Ainoastaan Instagram-julkaisu ei tuonut juurikaan liikennettä. Instagramilla tosin voi olla muita hyötyjä yritykselle, kuten tietoisuuden lisääminen ja brändimarkkinointi. Uutiskirje toi omalta osaltaan myös liikennettä verkkokauppaan ja sen avausprosentti 35 oli erinomainen. Kaiken kaikkiaan sosiaalisen median ansiosta liikenne kasvoi verkkokaupassa 225 % käyttäjissä mitattuna ja 183 %, jos verrataan istuntojen määrää. Julkaisupäivänä ero oli vielä suurempi, sillä yhden päivän kävijämäärä kasvoi 571 % vertailuviikkoon verrattuna. Toimeksiantaja pystyy tutkimuksen avulla suunnittelemaan ja organisoimaan sosiaalisen median julkaisuja.