Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

CRM-järjestelmän käyttöönotto

Suomalainen, Hanne (2017)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Hanne_Suomalainen.pdf (770.1Kt)
Lataukset: 


Suomalainen, Hanne
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620016
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena on
CRM-järjestelmän käyttöönotto. Työn toimeksiantaja on Termex-Eriste Oy, jonka päätuotteena on selluvilla puhalluslämmöneriste sekä siihen liittyvät valmistus- ja asennusteknologiset sovellukset. Toimeksiantajan päätoimipaikka on Saarijärvellä, mutta sillä on tehdas myös Tuusulan Jokelassa.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä ovat CRM-järjestelmän käyttöönoton onnis-tumisen edellytykset. Tavoitteena oli saada käytäntöön sovellettavissa olevia ohjeita toi-meksiantajalle onnistuneen käyttöönoton parhaista käytänteistä.

Teoreettinen viitekehys koostuu asiakkuudenhallintaan ja
CRM-järjestelmiin liittyvästä teo-riasta. Työn tutkimuksellisessa osuudessa syvennytään CRM-järjestelmän käyttöönoton onnistumisen edellytyksiin ja hyviin käytänteisiin.

Työssä käytettiin tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusta. Tutkimusaineistoa kerättiin ha-vainnoimalla tutkijan ja organisaation toimintaa sekä tekemällä puolistrukturoituja eli tee-mahaastatteluja. Haastateltaviksi valikoitiin henkilöitä, joilla on käytännön kokemusta CRM-järjestelmien käyttöönottoprojekteista erilaisissa toimintaympäristöissä.

Onnistuneen käyttöönoton perustekijöitä ovat ihmiset, prosessit ja teknologia. CRM-järjestelmä itsessään on vain tekninen mahdollistaja myynnin- ja asiakkuudenhallinnan kehittämiselle.

Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että koko organisaation on oltava avoin muutoksille ja kyettä-vä sitoutumaan käyttöönoton kaikkiin vaiheisiin intensiivisesti. Organisaation johdon on tär-keää onnistua määrittämään tavoitteet, johon CRM-järjestelmän käyttöönotolla pyritään.

Vahvana avaintekijänä CRM-järjestelmän käyttöönoton onnistumisessa on myös ammatti-taitoisen järjestelmäntoimittajan valinta. Kommunikoinnin järjestelmäntoimittajan ja yrityk-sen välillä on oltava avointa ja toimivaa. CRM-järjestelmän käyttöönottoprojektille on syytä varata tarpeeksi aikaa ja budjetti tulee olla määritelty siten, että mahdollisiin yllätyksiin on varauduttu myös taloudellisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste