Voimaannuttavan arjen juurtuminen vanhustyöhön : Viriketoiminnan arkipäiväisyys laitoshoidossa sijaisen näkökulmasta
Sillanpää, Hanna-Leena (2017)
Sillanpää, Hanna-Leena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120620043
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on seurata opiskelijan päivittäisten työtehtävien lisäksi ohjaamia viriketuokioita Simunanrannan palvelukeskuksessa, Lähdekodilla. Päivittäiset työtehtävät sijoittuvat ensisijaisesti asiakkaiden tarpeita vastaavin perushoidollisiin toimenpiteisiin. Lähdekodin päivittäisiin tehtäviin kuuluvat lisäksi asiakkaiden palvelutarpeen arviointi, lääkehoito, yhteistyö omaisten sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa, muistin ja toimintakyvyn kartoitus erilaisin testein sekä pienet sairaanhoidolliset toimenpiteet, esimerkiksi injektioiden pistäminen, verinäytteiden otto ja haavojen hoito.
Opinnäytetyön menetelmänä on portfoliomainen päiväkirjaopinnäytetyö. Opinnäytetyön seurantajakson ajankohta on 11.4.2016-29.5.2016 . Työssä tehdään päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä, joissa pyritään kertomaan opiskelijan ohjaamista viriketuokioista. Seurantajakson aikana omaa tekemistä analysoidaan viikottaisilla analyyseilla. Jakson lopussa käydään läpi seurantajakson aikana tehtyjä havaintoja.
Opinnäytetyön aikana opiskelijan ohjaajana toimiminen kehittyi perushoidollisten työtehtävien ohella. Opiskelija oppi tiedostamaan paremmin omaa osaamistaan ohjaajana ja soveltamaan hyväksi havaittuja metodeja viriketoiminnan ohjaamiseen sosiokulttuurisen innostamisen kautta. Opiskelija sisäisti opinnäytetyön seurantajakson aikana paremmin viriketoiminnan merkityksen asiakkaille ja sen lisäämisen arkipäiväiseksi osaksi laitoshoidon toimintaa. Seurantajakson aikana opiskelija sai lisäksi ohjeita ja oivalluksia tulevaisuuden viriketoiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyön menetelmänä on portfoliomainen päiväkirjaopinnäytetyö. Opinnäytetyön seurantajakson ajankohta on 11.4.2016-29.5.2016 . Työssä tehdään päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä, joissa pyritään kertomaan opiskelijan ohjaamista viriketuokioista. Seurantajakson aikana omaa tekemistä analysoidaan viikottaisilla analyyseilla. Jakson lopussa käydään läpi seurantajakson aikana tehtyjä havaintoja.
Opinnäytetyön aikana opiskelijan ohjaajana toimiminen kehittyi perushoidollisten työtehtävien ohella. Opiskelija oppi tiedostamaan paremmin omaa osaamistaan ohjaajana ja soveltamaan hyväksi havaittuja metodeja viriketoiminnan ohjaamiseen sosiokulttuurisen innostamisen kautta. Opiskelija sisäisti opinnäytetyön seurantajakson aikana paremmin viriketoiminnan merkityksen asiakkaille ja sen lisäämisen arkipäiväiseksi osaksi laitoshoidon toimintaa. Seurantajakson aikana opiskelija sai lisäksi ohjeita ja oivalluksia tulevaisuuden viriketoiminnan kehittämiselle.