dc.contributor.author | Pystynen, Anne | |
dc.date.accessioned | 2017-12-07T07:43:43Z | |
dc.date.available | 2017-12-07T07:43:43Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017120519934 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/137638 | |
dc.description.abstract | Etäterveydenhuollon alle kuuluvalla videoneuvottelutekniikalla toteutettu etälääkärin vastaanotto vanhustenhoidossa on monin paikoin vasta kokeiluasteella. Sen käytöstä on kuitenkin Suomessa saatu hoidon laadun kannalta osin positiivisia tuloksia, sekä taloudellisia säästöjä. Tulevan Sote-uudistuksen tavoitteena on saada aikaan suuria julkisen talouden säästöjä, jolloin kustannustehokkaita ratkaisuja haetaan myös telelääketieteen avulla, kuten esimerkiksi vanhustenhoidossa toteutettavat etälääkärin vastaanotot.
Tampereen kaupungin Lielahden kotihoidon palvelualueella aloitettiin etälääkäripalvelupilotti tammikuussa 2017. Pilottiprojekti toteutetaan VideoVisit Oy:n toimittamalla etävastaanottoon kehitetyllä ohjelmistoratkaisulla. Lielahden kotihoidon lääkäri- ja etälääkäripalvelun tuottajana on yksityinen lääkäripalvelu Doctagon Oy. Pilotti-projektin tavoitteena oli, että joka neljäs kotihoidon lääkärikäynti korvataan lääkärin etävastaanotolla ja että lääkäripalvelun saatavuus ja palvelun tuottamisen tehokkuus paranevat.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Lielahden kotihoidon etälääkäripalvelukokeilun laadullista toimivuutta. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin asiakkaille ja sairaanhoitajille suunnatulla vaihtoehtokysymyksistä koostuvalla kyselytutkimuksella. Lisäksi sairaanhoitajat vastasivat kolmeen avoimeen kysymykseen. Kyselytutkimuksessa oli kaksi etälääkärikokeilussa alusta asti mukana ollutta sairaanhoitajaa. Lisäksi tutkimuksessa mukana oli viisi kotihoidon asiakasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tulokset osoittavat puutteita etälääkäripalvelun järjestämisessä. Teknisten välineiden tulisi olla nykyistä paremmin soveltuvia palvelun toteuttamiseen. Teknisen tuen saatavuuden pilotin aikana sairaanhoitajat kokivat hyväksi. Sairaanhoitajat kokivat, että koulutusta olisi lisättävä ennen etälääkärivastaanoton aloittamista. Asiakkaiden kokemukset etälääkäripalvelusta ovat kyselytutkimusten vastausten perusteella pääosin positiiviset.
Tutkijan johtopäätös on, että järjestämällä etälääkärivastaanottoon nykyistä paremmin soveltuvat päätelaitteet ja järjestämällä riittävästi johdon ja hoitohenkilökunnan koulutusta voidaan pääosa kotihoidon perinteisistä lääkärin vastaanotoista korvata etälääkärivastaanotolla. | fi |
dc.description.abstract | Doctor’s visit for elder people carried out with the help of videoconferencing technology, which is part of remote health care services, is only at the test phase in many of the cases. However, in Finland use of remote doctoral care has brought partly positive results from quality point of view as well as financial savings. Part of the target of the forthcoming social sector reform is to reach remarkable saving in public sector economy, and therefore cost-efficient solutions are looked for by means of telemedicine, doctor remote services for elder people being as an example.
The qualitative functionality of the pilot test phase remote doctoral services in Lielahti home healthcare is surveyed in this thesis. Research method was qualitative and the material was collected by means of the query consisting of optional questions addressed to patients and to nurses. In addition nurses answered to three open questions. In the query participated two nurses who were involved in the pilot project since the beginning. Five patients of the home care participated as well. The material was analyzed by the content method analysis.
The results indicate that there are deficiencies in the organizing of the remote doctoral care. Technical equipment should be better than now adopted to carry out the services. However - access to the technical support was experienced to be good by the nurses. The nurses also considered that the training should be increased before commencing the remote doctoral care service. Experiences of the patients regarding the remote doctoral care, based on the results of the query, were mostly positive.
The conclusion of the researcher is that by organizing equipment adopted to remote care purposes better than now and by organizing sufficient training for management and for nurses most of the doctor care services in home care can be carried out remotely.
Key | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Etälääkäripalvelun kehittäminen kotihoidossa | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/7110 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | kotihoito | |
dc.subject.ysa | laatu | |
dc.subject.ysa | telelääketiede | |
dc.subject.ysa | teleterveydenhuolto | |
dc.subject.ysa | kokeilu | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | teknologia | |
dc.subject.keyword | etäteknologia | |
dc.subject.keyword | etäterveydenhuolto | |
dc.subject.keyword | etäterveydenhoito | |
dc.subject.keyword | etälääkärit | |
dc.subject.keyword | etävastaanotto | |
dc.subject.keyword | videoneuvottelutekniikka | |
dc.subject.keyword | pilottiprojektit | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hyvinvointiteknologia|sv=Välfärdsteknologi|en=Welfare technology| | |
dc.subject.discipline | Hyvinvointiteknologian koulutusohjelma, ylempi AMK | |