Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Instagrams påverkan på konsumentens köpbeslut inom fitnessrelaterade produkter och tjänster - en kvalitativ undersökning

Åkers, Gabriela (2017)

 
Avaa tiedosto
Akers Gabriela.pdf (1.043Mt)
Lataukset: 


Åkers, Gabriela
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519932
Tiivistelmä
Detta arbete är en kvalitativ undersökning om Instagram och dess påverkan i konsumentens köpbeslut vid köp av fitnessrelaterade produkter och tjänster. Målgruppen i undersökningen är unga kvinnor mellan 23 och 30 år. Kriterium för undersökningen är även att respondenterna är bosatta i huvudstadsregionen, är intresserade av fitness och konditionssalsträning, samt att de är aktiva Instagramanvändare. Orsaken till undersökningen är att utbudet av innehåll i form av bilder och videor om detta ämne är stort, vilket innebär mera idéer och lockelser för konsumenten. Syftet med undersökningen är att utreda i vilken utsträckning kvinnor i den förevarande målgruppen blir påverkade av innehållet på Instagram, samt om de söker information via Instagram. Teorin i arbetet behandlar huvudsakligen konsumentens köpprocess, hur fitnessbranschen har växt under de senaste åren, hur sociala medier påverkar konsumenten och hur Instagram används som marknadsföringskanal. Arbetets viktigaste referenser är de svar som respondenterna gav, samt boken Digital marknadsföring skriven av Roger Ström och Martin Vendel. I undersökningen används semi-strukturerad intervju som metod. För undersökningen intervjuades fem stycken respondenter från den i frågavarande målgruppen. Slutsatsen är att Instagram inte påverkar kvinnor mellan 23 och 30 år och deras köpbeslut vid köp av fitnessrelaterade produkter och tjänster. Instagram är en källa där man hittar alternativ och idéer. Instagram är inte heller primära informationskällan under köpprocessen för köp av fitnessrelaterade produkter och tjänster. Den är en källa där man gör slumpmässiga fynd och hittar nya företag som man inte nödvändigtvis hittat utan Instagram.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste