MoniNainen-verkkolehti maahanmuuttajaäideille
Voutilainen, Annina; Hannula, Tuija (2017)
Voutilainen, Annina
Hannula, Tuija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720106
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme raportissa kuvataan ensiksi maahanmuuttaja-kotiäideille tarkoitetun selkokielisen ja saavutettavan MoniNainen-verkkolehden suunnitteluprosessia, joka toteutettiin kevään 2017 aikana. Toiseksi esitellään selvitystyön tuloksena syntynyt verkkolehden alustava suunnitelma.
MoniNainen-verkkolehden lähtökohtina toimivat selkokielisyys, saavutettavuus sekä tärkeimpänä itse kohderyhmä. Työprosessin aikana kohderyhmäksi rajattiin maahanmuuttajakotiäidit, koska erityisesti he tarvitsisivat välineitä verkostoitumiseen, osallistumiseen ja myös kielitaidon kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Verkkolehti olisi ajankohtaisteemoja käsittelevä aikakauslehti, jonka aihepiirit valikoituisivat kohderyhmän kiinnostuksen mukaan.
Työn teoreettinen viitekehys nojaa selkokieleen ja saavutettavuuteen. Selkokieli on mukautettua kieltä, joka on sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä luettavampaa ja ymmärrettävämpää. Maahanmuuttajat ovat yksi selkokielestä hyötyvistä ryhmistä. Saavutettavuus sisältää selkokielen lisäksi verkkosivuston taittoon ja käytettävyyteen liittyviä asioita. Saavutettavuus on tärkeä niiden lukijoiden kannalta, joilla on vain vähän kokemusta tietotekniikasta. Kohderyhmään kuuluu paljon maahanmuuttajia, jotka eivät välttämättä ole harjaantuneita tietotekniikan käyttäjiä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, benchmarkingia eli vertailuanalyysiä ja kyselytutkimusta. Havainnoinnin kohteena oli neljän selkokielisen ja saavutettavan verkkosivuston: Papunetin selkosivujen, Selkosanomien, Verneri.netin ja Ylen Selkouutisten tekniset ja toimitukselliset ratkaisut saavutettavuuden näkökulmasta. Lisäksi toimituksia haastateltiin käytännön työstä. Helsingissä asuville maahanmuuttajaäideille tehtiin laaja kyselytutkimus. jonka avulla selvitettiin erityisesti, mitä kohderyhmä haluaisi verkkolehdestä lukea.
Kyselyn perusteella maahanmuuttajaäidit kokevat heille suunnatun julkaisun tarpeelliseksi tietolähteeksi sekä verkostoitumisen ja kielenoppimisen välineeksi. Heitä eniten kiinnostavat aihepiirit ovat lapset, uutiset, ruoka ja terveys. Useat vastaajat ovat myös itse kiinnostuneita osallistumaan sisällöntuotantoon.
Kyselyn ja saavutettavuuden pohjalta tehtiin suunnitelma selkokielisestä MoniNainen-aikakauslehdestä verkkoympäristössä maahanmuuttaja-kotiäideille. Verkkolehti edistäisi maahanmuuttaja-kotiäitien kotoutumista, osallistumista ja verkostoitumista. Lisäksi verkkolehti toimisi tietoa välittävänä ja kielitaitoa edistävänä työkaluna.
MoniNainen-verkkolehden lähtökohtina toimivat selkokielisyys, saavutettavuus sekä tärkeimpänä itse kohderyhmä. Työprosessin aikana kohderyhmäksi rajattiin maahanmuuttajakotiäidit, koska erityisesti he tarvitsisivat välineitä verkostoitumiseen, osallistumiseen ja myös kielitaidon kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Verkkolehti olisi ajankohtaisteemoja käsittelevä aikakauslehti, jonka aihepiirit valikoituisivat kohderyhmän kiinnostuksen mukaan.
Työn teoreettinen viitekehys nojaa selkokieleen ja saavutettavuuteen. Selkokieli on mukautettua kieltä, joka on sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä luettavampaa ja ymmärrettävämpää. Maahanmuuttajat ovat yksi selkokielestä hyötyvistä ryhmistä. Saavutettavuus sisältää selkokielen lisäksi verkkosivuston taittoon ja käytettävyyteen liittyviä asioita. Saavutettavuus on tärkeä niiden lukijoiden kannalta, joilla on vain vähän kokemusta tietotekniikasta. Kohderyhmään kuuluu paljon maahanmuuttajia, jotka eivät välttämättä ole harjaantuneita tietotekniikan käyttäjiä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, benchmarkingia eli vertailuanalyysiä ja kyselytutkimusta. Havainnoinnin kohteena oli neljän selkokielisen ja saavutettavan verkkosivuston: Papunetin selkosivujen, Selkosanomien, Verneri.netin ja Ylen Selkouutisten tekniset ja toimitukselliset ratkaisut saavutettavuuden näkökulmasta. Lisäksi toimituksia haastateltiin käytännön työstä. Helsingissä asuville maahanmuuttajaäideille tehtiin laaja kyselytutkimus. jonka avulla selvitettiin erityisesti, mitä kohderyhmä haluaisi verkkolehdestä lukea.
Kyselyn perusteella maahanmuuttajaäidit kokevat heille suunnatun julkaisun tarpeelliseksi tietolähteeksi sekä verkostoitumisen ja kielenoppimisen välineeksi. Heitä eniten kiinnostavat aihepiirit ovat lapset, uutiset, ruoka ja terveys. Useat vastaajat ovat myös itse kiinnostuneita osallistumaan sisällöntuotantoon.
Kyselyn ja saavutettavuuden pohjalta tehtiin suunnitelma selkokielisestä MoniNainen-aikakauslehdestä verkkoympäristössä maahanmuuttaja-kotiäideille. Verkkolehti edistäisi maahanmuuttaja-kotiäitien kotoutumista, osallistumista ja verkostoitumista. Lisäksi verkkolehti toimisi tietoa välittävänä ja kielitaitoa edistävänä työkaluna.