Serbian imago matkailumaana
Kalember, Milos; Heinonen, Nelli (2017)
Kalember, Milos
Heinonen, Nelli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720142
Tiivistelmä
Serbia on Kaakkois-Euroopassa sijaitseva valtio ja yksi kuudesta entisen Jugoslavian valtioista. Jugoslavian sosialistinen liittotasavalta hajosi lopulta 1990-luvun alkupuolella ja vuonna 1999 serbialaiset joutuivat NATOn brutaalien pommitusten kohteeksi. Serbian sota-arvet näkyvät edelleen sekä infrastruktuurissa että sen yhteiskunnassa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana matkailun koulutusohjelman opintoja Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa vuoden 2017 syksyllä. Opinnäytetyön tavoite on tutkia Serbian matkailun imagoa ja sen kehittämistä tulevaisuudessa. Tämän opinnäytetyön idea syntyi siitä, kun tämän työn tekijät päättivät syksyllä lähteä käymään jo ennestään tutussa maassa. Samalla tuolla matkalla toteutettiin kysely maassa vieraileville turisteille Belgradissa ja Djerdap-kansallispuiston läheisyydessä siitä minkälainen kuva heillä oli Serbiasta matkailullisessa mielessä. Webropol-ohjelmalla tehty kvantitatiivinen kysely on tehty kasvotusten Serbiassa sekä sähköisen linkin kautta Serbia Travelin Facebook-sivulla. Kyselyn saatiin yhteensä 64 vastaajaa.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus koostuu Serbian matkailusta ja sen imagosta sekä imagosta ylipäätänsä. Opinnäytetyössä kerrotaan maasta yleistietoa, lähihistoriasta ja sen vaikutuksesta maahan, vetovoimatekijöistä sekä SWOT-analyysi, jossa analysoidaan Serbian vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Lopuksi kerrotaan tutkimuksen toteutuksesta sekä tuloksista, käydään johtopäätökset ja kehitysehdotukset sekä pohdinta läpi. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ihmisten kuva Serbiasta oli positiivinen, mutta puutteita ilmeni maan markkinoinnissa. Kyselyn vastaajat pitivät maan vahvuuksina hyvää ruokaa, ihmisten vieraanvaraisuutta sekä edullista hintatasoa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana matkailun koulutusohjelman opintoja Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa vuoden 2017 syksyllä. Opinnäytetyön tavoite on tutkia Serbian matkailun imagoa ja sen kehittämistä tulevaisuudessa. Tämän opinnäytetyön idea syntyi siitä, kun tämän työn tekijät päättivät syksyllä lähteä käymään jo ennestään tutussa maassa. Samalla tuolla matkalla toteutettiin kysely maassa vieraileville turisteille Belgradissa ja Djerdap-kansallispuiston läheisyydessä siitä minkälainen kuva heillä oli Serbiasta matkailullisessa mielessä. Webropol-ohjelmalla tehty kvantitatiivinen kysely on tehty kasvotusten Serbiassa sekä sähköisen linkin kautta Serbia Travelin Facebook-sivulla. Kyselyn saatiin yhteensä 64 vastaajaa.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus koostuu Serbian matkailusta ja sen imagosta sekä imagosta ylipäätänsä. Opinnäytetyössä kerrotaan maasta yleistietoa, lähihistoriasta ja sen vaikutuksesta maahan, vetovoimatekijöistä sekä SWOT-analyysi, jossa analysoidaan Serbian vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Lopuksi kerrotaan tutkimuksen toteutuksesta sekä tuloksista, käydään johtopäätökset ja kehitysehdotukset sekä pohdinta läpi. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ihmisten kuva Serbiasta oli positiivinen, mutta puutteita ilmeni maan markkinoinnissa. Kyselyn vastaajat pitivät maan vahvuuksina hyvää ruokaa, ihmisten vieraanvaraisuutta sekä edullista hintatasoa.