Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ikääntyneet ja fyysistä aktiivisuutta tukevat videopelit – pelien mielekkyys ja vaikutus harjoittelumotivaatioon

Kaappa, Timo; Matilainen, Taija; Oikola, Minna (2017)

 
Avaa tiedosto
Timo_Kaappa Taija_Matilainen Minna_Oikola.pdf (815.7Kt)
Lataukset: 


Kaappa, Timo
Matilainen, Taija
Oikola, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120519938
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää peliteknologian hyödynnettävyyttä terapeuttisen harjoittelun tukena kuvaamalla harjoittelun mielekkyyttä yli 65-vuotiailla osallistujilla. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata, millaisia kokemuksia interventiomme pelit tuottavat ja motivoivatko ne osallistujia harjoittelemaan. Fyysistä aktiivisuutta tukevia videopelejä hyödyntävään interventioon osallistui 5 henkilöä. Ryhmä harjoitteli kaksi kertaa viikossa, kahdeksan viikon ajan.

Tiedonkeruun menetelminä käytettiin avoimia kyselylomakkeita intervention alussa ja lopussa, sekä teemahaastattelu valituille osallistujille. Haastateltavat valittiin kyselylomakkeiden vastausten ja osallistumisaktiivisuuden pohjalta. Yksittäisistä harjoittelukerroista kerättiin dataa hymiöpalaute-lomakkeella. Aineiston analysoinnissa sovelsimme Hirsijärven ja Hurmeen (2001) kuvaamaa aineiston luokittelumenetelmää.

Pääasiassa osallistujat kokivat pelit innostavina ja mukavina, mutta eivät tarpeeksi fyysisesti rasittavina. Osalle pelien hahmottaminen oli haasteellista, mutta harjoituskertojen edetessä pelaaminen oli helpompaa. Harjoittelun jatkaminen kotona jakoi mielipiteitä. Useampi nosti esille pelien hankalan saatavuuden sekä laitteiden käytön haasteet. Osallistujat uskoisivat videopelien olevan hyödynnettävissä kuntoutuksessa fysioterapian ohella ja esimerkiksi virikkeenä vanhainkodeissa. Ikääntyneille suunnatut fyysistä aktiivisuutta tukevat videopelit tulisi suunnitella helposti samaistuttaviksi ja vaikeustasoltaan kohderyhmälle sopiviksi. Osa osallistujista koki käytettyjen pelien vaikeustason sopivaksi, mutta esimerkiksi liikkumisen apuvälinettä käyttävälle nämä pelit olivat haastavia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste