CRM-järjestelmän käyttöönotto, kehittäminen ja hyötyjen arviointi B2B-puhelinmyyntiyritykselle : LeadDesk
Aho, Niko-Pekka (2017)
Aho, Niko-Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619968
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Teidän Tukku Oy:lle CRM-järjestelmän käyttöönotto. Työn tarkoituksena oli kehittää järjestelmän käyttöä sekä arvioida sen hyötyjä ja arvioida järjestelmän kehitysmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi B2B-myyntitoimisto. Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen myyntijohtajan kanssa. Yhteistyön avulla varmistettiin, että toteutus vastaa yrityksen tarpeita ja tutkimuksessa otetaan huomioon alalle ominaiset erityispiirteet sekä myyntijohtajan toivomat parannukset.
Käytännön osuus opinnäytetyössä alkoi vanhan järjestelmän analyysilla: ensimmäiseksi vanhan järjestelmän puutteita ja kehityskohteita arvioitiin sekä projektin aikataulu suunniteltiin. Arvioinnin jälkeen järjestelmän kriteerit määriteltiin yhteistyössä myyntijohtajan kanssa. Lopuksi arvioitiin lopputulosta käyttäjien kokemuksien sekä myyntijohtajan haastattelun perusteella. Työssä pohdittiin myös järjestelmän mahdollisia kehityskohteita. Järjestelmän valinnan suoritti myyntijohtaja sekä toimitusjohtaja.
Lopputuloksena yritys sai CRM-järjestelmän, joka vastaa sille asetettuja tavoitteita, käyttöohjeistuksen, jolla yritys saa uudesta järjestelmästä parhaan hyödyn irti sekä kehitysehdotuksia järjestelmän hyödyn maksimoimiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi B2B-myyntitoimisto. Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä yrityksen myyntijohtajan kanssa. Yhteistyön avulla varmistettiin, että toteutus vastaa yrityksen tarpeita ja tutkimuksessa otetaan huomioon alalle ominaiset erityispiirteet sekä myyntijohtajan toivomat parannukset.
Käytännön osuus opinnäytetyössä alkoi vanhan järjestelmän analyysilla: ensimmäiseksi vanhan järjestelmän puutteita ja kehityskohteita arvioitiin sekä projektin aikataulu suunniteltiin. Arvioinnin jälkeen järjestelmän kriteerit määriteltiin yhteistyössä myyntijohtajan kanssa. Lopuksi arvioitiin lopputulosta käyttäjien kokemuksien sekä myyntijohtajan haastattelun perusteella. Työssä pohdittiin myös järjestelmän mahdollisia kehityskohteita. Järjestelmän valinnan suoritti myyntijohtaja sekä toimitusjohtaja.
Lopputuloksena yritys sai CRM-järjestelmän, joka vastaa sille asetettuja tavoitteita, käyttöohjeistuksen, jolla yritys saa uudesta järjestelmästä parhaan hyödyn irti sekä kehitysehdotuksia järjestelmän hyödyn maksimoimiseksi.