Kannattavuuden kehittäminen case Vegaaninen Lippakioski
Heilala, Laura (2017)
Heilala, Laura
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720187
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii vuonna 2016 perustetun Vegaaninen lippakioski -osuuskunnan omistaman lippakioskin myymien ruoka-annosten ja tuotteiden kannattavuutta. Tutkimus keskittyy tuotteiden ja ruoka-annosten kannattavuuden laskemiseen myyntikateanalyysin avulla. Ruoka-annosten kannattavuutta ja myyntivolyymiä on myös tarkasteltu menuanalyy-sin kautta. Tavoitteena on tuottaa tuotteiden ja ruoka-annoksien hinnoittelun tueksi myynti-kateanalyysi, joka olisi mahdollisimman tarkka.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin yhtiön taloushallinto-ohjelmistosta saatuja ostolaskuja, kioskin hinnastoa ja toimeksiantajalta saa-tuja ruoka-annoksien valmistusohjeita ja tuotteiden myyntiraporttia. Tutkimus on rajattu koskemaan pelkästään annosten ja tuotteiden yksittäismyyntiä sekä ottamaan kustannuk-sista huomioon vain raaka-aineista ja palkoista aiheutuneet kulut. Tutkimuksen tarkaste-luajankohta on toukokuusta syyskuun loppuun. Teoriapohjana on käytetty ajankohtaista toi-meksiantoyrityksen alan kirjallisuutta. Raaka-ainekustannusten keskihinnan laskeminen mahdollisti tarkasteluajankohdan keskimääräisen myyntikatteen määrittämisen tuotteille ja ruoka-annoksille.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että yhtiön myymien tuotteiden ja ruoka-annosten myyntika-teprosentti oli pääosin hyvällä tasolla. Alalle tyypillisiin laskentatoimen ongelmiin törmättiin tutkimusta toteutettaessa. Tutkimuksessa ei kuitenkaan pystytty ottamaan huomioon hävi-kin määrää, sillä osuuskunnalla ei ole ollut käytössä hävikin seurantaa.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineistona käytettiin yhtiön taloushallinto-ohjelmistosta saatuja ostolaskuja, kioskin hinnastoa ja toimeksiantajalta saa-tuja ruoka-annoksien valmistusohjeita ja tuotteiden myyntiraporttia. Tutkimus on rajattu koskemaan pelkästään annosten ja tuotteiden yksittäismyyntiä sekä ottamaan kustannuk-sista huomioon vain raaka-aineista ja palkoista aiheutuneet kulut. Tutkimuksen tarkaste-luajankohta on toukokuusta syyskuun loppuun. Teoriapohjana on käytetty ajankohtaista toi-meksiantoyrityksen alan kirjallisuutta. Raaka-ainekustannusten keskihinnan laskeminen mahdollisti tarkasteluajankohdan keskimääräisen myyntikatteen määrittämisen tuotteille ja ruoka-annoksille.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että yhtiön myymien tuotteiden ja ruoka-annosten myyntika-teprosentti oli pääosin hyvällä tasolla. Alalle tyypillisiin laskentatoimen ongelmiin törmättiin tutkimusta toteutettaessa. Tutkimuksessa ei kuitenkaan pystytty ottamaan huomioon hävi-kin määrää, sillä osuuskunnalla ei ole ollut käytössä hävikin seurantaa.