dc.contributor.author | Suutarinen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2017-12-08T09:14:14Z | |
dc.date.available | 2017-12-08T09:14:14Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017120720199 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/137859 | |
dc.description.abstract | Työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa terveydenhuollon ammattilaisten koulutuksen tarpeita laskimoverinäytteenotossa ja sen laadunhallinnassa. Näitä tarpeita ohjaa osaltaan laboratoriotyötä tekevien terveydenhuollon ammattilaisten koulutustausta, mikä pyrittiin ottamaan tutkimuksessa huomioon. Työnantajan on varmistettava riittävä työpaikkakoulutuksen saatavuus, työntekijöiden koulutustausta ja osaamistaso huomioiden. Näytteenoton koulutuksen suunnittelussa keskeistä on se, että näytteenoton tulisi olla laadullisesti yhtä luotettavaa, otettiinpa näyte kenen toimesta tahansa ja missä olosuhteissa tahansa.
Tavoitteena oli saada sähköisen kyselyn avulla tietoa siitä, millaista koulutusta laboratoriotutkimusprosessin eri alueilla tarvitaan ja miten näihin koulutustarpeisiin voitaisiin vastata verkkokoulutuksen muodossa. Kyselystä saadun tiedon avulla suunniteltiin verkkokoulutusmateriaalin sisältöä perehdytyksen ja oppimisen tueksi laboratoriotoiminnassa työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille. Tiedonhankintamenetelmänä käytetyn kyselyn avulla terveydenhuollon ammattilaiset pääsivät myös itse osallistumaan oppimistavoitteiden ja -tarpeiden pohjalta laaditun materiaalin tuottamiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, joka muodostui 22 suljetusta ja 4 avoimesta kysymyskokonaisuudesta. Kysely toteutettiin toukokuussa 2017 Webropol-kyselynä. Kysely tavoitti yhteensä 75 terveydenhuollon ammattilaista, joista kyselyyn vastasi yhteensä 49 henkilöä. Vastausprosentiksi saatiin näin 65%. Kyselystä saadut määrälliset tulokset analysoitiin Excel -ohjelman avulla ja avoimista kysymyksistä saatujen tulosten analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua. Aineistosta tuotettiin kuvailevia tunnuslukuja.
Tämän tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempia tutkimuksia. Tulosten perusteella tarvetta olisi etenkin koulutukselle, jossa käytäisiin läpi tutkimustulokseen näytteenotossa vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että näytteenottoon liittyneet poikkeamat kirjattiin tutkimuspyyntöön vain harvoin. Ongelmatilanteissa keskuslaboratorion tai tukilaboratorion avun käyttö oli niin ikään vähäistä.
Kyselystä saatuja tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää näytteenottokoulutuksen suunnittelussa ja kohdentamisessa. Opinnäytetyö antaa aihetta jatkotutkimuksille, joissa selvitettäisiin verkkokoulutusmateriaalin toimivuutta ja sen avulla laboratoriotyön laadunhallinnassa saavutettuja oppimistuloksia terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta. | fi |
dc.description.abstract | The purpose was to survey the needs concerning venous blood sampling and its quality control among the health care professionals involved in laboratory testing. The aim was to find out what kind of education was needed in laboratory testing process and how that education could be provided using web-based learning material. The study was conducted via an electronic questionnaire in May 2017. The questionnaire reached 75 health care professionals of which 49 returned their answers. The response rate was 65 %. The results were analyzed using a descriptive approach.
The results of this study support the results of earlier studies. It was concluded from the results that there is a certain need for education especially concerning the pre-analytical factors that may affect the results of laboratory investigations. Furthermore, it was concluded that the deviations in the conditions of the blood sampling situation were rarely reported. Even in problematic situations the respondents were uneager to ask the central laboratories or support laboratories for help.
The collected results can be used in future planning of blood sampling education. Further research could be done on the learning results of the web-based learning material and the benefits of them for the quality control of laboratory testing from the point of view of the health care professionals. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Näytteenoton laadunhallinnan kehittäminen : Verkkokoulutus hoitajille perehdytyksen ja oppimisen tueksi | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/7110 | |
dc.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | oppiminen | |
dc.subject.ysa | laskimot | |
dc.subject.ysa | verisuonet | |
dc.subject.ysa | näytteenotto | |
dc.subject.ysa | preanalytiikka | |
dc.subject.ysa | verkkokurssit | |
dc.contributor.organization | Tampereen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hyvinvointiteknologia|sv=Välfärdsteknologi|en=Welfare technology| | |
dc.subject.discipline | Hyvinvointiteknologian koulutusohjelma, ylempi AMK | |