Study of Brand Awareness and Brand Image of Laatukeskus, Excellence Finland
Eerikäinen, Marjukka (2017)
Eerikäinen, Marjukka
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820342
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kiinnostus laatukulttuuriin ja yhteistyön kehittämiseen on nähty parantavan kestävää kansallista kilpailukykyä. Suomessa on jatkuvasti kasvava määrä järjestöjä, jotka kehittävät pitkällä aikavälillä johtamistaan ja toimintaansa, mikä tekee heistä reagoivampia ympäristövaatimusten muutoksiin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Laatukeskus, Excellence Finlandiin nykyistä brändin tunnettuutta ja brändi-mielikuvaa sekä miten nykyistä brändi-imagoa tulisi kehittää.
Tutkimuksen tavoitteena oli brändin tunnettuuden määrittely sekä brändi-imagon kehittäminen yrityksen sidosryhmien näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli myös lisätä brändi tietoisuutta sekä ylläpitää ja vahvistaa yrityksen brändi-uskollisuutta ja mainetta nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden sekä kansainvälisten kumppanien keskuudessa.
Tutkimuskysymys oli, miten koettua brändi-mielikuvaa olisi parannettava.
Teoreettinen viitekehys esittää brändin tunnettuuden ja brändi-imagon ja siihen liittyvien termien keskinäisiä yhteyksiä ja miten ne yhdessä vaikuttavat sidosryhmien kokemaan yrityksen mielikuvaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena Survey-tutkimuksena. Avoimet kysymykset lisäsivät tutkimukseen kvalitatiivista puolta. Tutkimuksen ensisijaiset tiedot kerättiin verkko-kyselylomakkeella ja toteutettiin suomeksi sekä englanniksi. Tiedonkeruussa käytettiin jäsenneltyjä ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Kysely lähetettiin yhteensä 938 organisaatiolle, joista saatiin yhteensä 158 vastausta. Vastausprosentiksi tuli näin ollen kokonaisuudessaan noin 16,8%.
Tärkeimmät johtopäätökset osoittivat, että nykyinen brändin mielikuva on melko hyvä ja myönteinen, mutta ei ole vielä täysin selkeä kaikille kohderyhmille. Myös brändin tunnettuutta pidettiin varsin hyvänä, mutta erinomaisena vain pienelle vähemmistölle. Esimerkiksi, jatkossa tarvitaan enemmän näkyvyyttä. Hyödyntämällä kyselyn tulokset ja ottamalla huomioon annetut kehitysideat, Laatukeskus pystyy laatimaan brändi-strategian ja kehittämään nykyistä brändiään ja imagoaan.
Kiinnostus laatukulttuuriin ja yhteistyön kehittämiseen on nähty parantavan kestävää kansallista kilpailukykyä. Suomessa on jatkuvasti kasvava määrä järjestöjä, jotka kehittävät pitkällä aikavälillä johtamistaan ja toimintaansa, mikä tekee heistä reagoivampia ympäristövaatimusten muutoksiin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Laatukeskus, Excellence Finlandiin nykyistä brändin tunnettuutta ja brändi-mielikuvaa sekä miten nykyistä brändi-imagoa tulisi kehittää.
Tutkimuksen tavoitteena oli brändin tunnettuuden määrittely sekä brändi-imagon kehittäminen yrityksen sidosryhmien näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli myös lisätä brändi tietoisuutta sekä ylläpitää ja vahvistaa yrityksen brändi-uskollisuutta ja mainetta nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden sekä kansainvälisten kumppanien keskuudessa.
Tutkimuskysymys oli, miten koettua brändi-mielikuvaa olisi parannettava.
Teoreettinen viitekehys esittää brändin tunnettuuden ja brändi-imagon ja siihen liittyvien termien keskinäisiä yhteyksiä ja miten ne yhdessä vaikuttavat sidosryhmien kokemaan yrityksen mielikuvaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena Survey-tutkimuksena. Avoimet kysymykset lisäsivät tutkimukseen kvalitatiivista puolta. Tutkimuksen ensisijaiset tiedot kerättiin verkko-kyselylomakkeella ja toteutettiin suomeksi sekä englanniksi. Tiedonkeruussa käytettiin jäsenneltyjä ja puolistrukturoituja kysymyksiä. Kysely lähetettiin yhteensä 938 organisaatiolle, joista saatiin yhteensä 158 vastausta. Vastausprosentiksi tuli näin ollen kokonaisuudessaan noin 16,8%.
Tärkeimmät johtopäätökset osoittivat, että nykyinen brändin mielikuva on melko hyvä ja myönteinen, mutta ei ole vielä täysin selkeä kaikille kohderyhmille. Myös brändin tunnettuutta pidettiin varsin hyvänä, mutta erinomaisena vain pienelle vähemmistölle. Esimerkiksi, jatkossa tarvitaan enemmän näkyvyyttä. Hyödyntämällä kyselyn tulokset ja ottamalla huomioon annetut kehitysideat, Laatukeskus pystyy laatimaan brändi-strategian ja kehittämään nykyistä brändiään ja imagoaan.