Friitalan koulun aistiystävällinen ja toiminnallinen oppimisympäristö: toteutus ja käyttäjäkokemukset
Pylväläinen, Jenni (2017)
Pylväläinen, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720058
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kevään ja syksyn 2017 aikana suunnitella ja toteuttaa Friitalan alakoulun 1. luokan oppilaille toiminnallinen ja aistiystävällinen oppimisympäristö. Lisäksi tarkoituksena oli yhdistää kaksi erillistä luokkatilaa yhdeksi isoksi oppimisympäristöksi, sillä luokassa aloitettiin syksystä alkaen toteuttaa yhteisopettajuutta. Oppimisympäristöön rakennettiin pienempiä oppimisalueita oppilaiden erilaisia oppimistyylejä, ominaisuuksia sekä oppimisympäristön aistiystävällisyyttä ja toiminnallisuutta tukemaan. Oppilailla oli mahdollisuus vaikuttaa oppimisympäristönsä suunnitteluun.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä Friitalan koulun kahden alkuopettajan, koulunkäynninohjaajan, Friitalan koulun rehtorin, Satakunnan ammattikorkeakoulun Esteettömyyden ja saavutettavuuden tutkimusryhmän sekä sisustussuunnittelijan kanssa.
Opinnäytetyön teoriapohja keskittyy oppimisympäristöihin aistiystävällisyyden, esteettömyyden, toiminnallisuuden, erityisherkkyyden ja sensorisen integraation näkökulmasta. Opinnäytetyö sisältää raportin oppimisympäristöön tehdyistä muutostöistä. Tiloihin liittyviä käyttäjäkokemuksia kerättiin kyselylomakkeilla oppilailta ja oppilaiden vanhemmilta (liite 1) sekä luokan henkilökunnalta (liite 2). Kyselylomakkeiden kautta saatu palaute oli pääsääntöisesti positiivista, tosin kehitysehdotuksiakin tuli esille.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä Friitalan koulun kahden alkuopettajan, koulunkäynninohjaajan, Friitalan koulun rehtorin, Satakunnan ammattikorkeakoulun Esteettömyyden ja saavutettavuuden tutkimusryhmän sekä sisustussuunnittelijan kanssa.
Opinnäytetyön teoriapohja keskittyy oppimisympäristöihin aistiystävällisyyden, esteettömyyden, toiminnallisuuden, erityisherkkyyden ja sensorisen integraation näkökulmasta. Opinnäytetyö sisältää raportin oppimisympäristöön tehdyistä muutostöistä. Tiloihin liittyviä käyttäjäkokemuksia kerättiin kyselylomakkeilla oppilailta ja oppilaiden vanhemmilta (liite 1) sekä luokan henkilökunnalta (liite 2). Kyselylomakkeiden kautta saatu palaute oli pääsääntöisesti positiivista, tosin kehitysehdotuksiakin tuli esille.