Case kuvaus - omaohjaajan kuvaus työkirjan käytöstä, ammatillisessa kuntoutusselvityksessä
Mäkinen, Jenni (2017)
Mäkinen, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121020417
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen Verve. Verve oli kehittänyt yhteistyössä Josetta Korhosen kanssa menetelmäkansion, kyseessä oli opinnäytetyö. Menetelmäkansio sisälsi monta eri osiota. Yksi osioista oli Ammatillisen kuntoutusselvityksen työkirja. Työkirja sisälsi kymmenen tehtävää liittyen ammatinvalintaan ja urasuunnitteluun.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Verven kehittämää työkirjaa käytetään ammatillisen kuntoutusselvityksen jatkovaiheessa, omaohjaajan pitämissä yksilöhaastatteluissa/keskusteluissa. Aineisto tähän työhön kerättiin audiovisuaalisella aineistonkeruu menetelmällä, eli omaohjaaja (informantti) piti äänipäiväkirjaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin case-tutkimusta. Case-tutkimuksen tavoitteena on kuvata tiettyä tapahtumaa tai ilmiötä esimerkiksi prosessia mahdollisimman tarkasti ja syvällisesti. Case-tutkimuksessa ei ole varsinaisia tuloksia vaan puhutaan kuvauksesta. Kuvaus on tässä työssä kirjoitettu tarinan muotoon. Tarkkaa kuvausta työkirjasta hankaloitti se, että työkirja oli salassa pidettävä.
Päiväkirjasta selvisi, että informantti käytti kaikkien asiakkaiden kanssa samoja kolmea tehtävää työkirjasta. Nämä tehtävät olivat 8 Ammattien kiinnostavuusarvio, 5 Työlähtöinen itsetuntemusarviointi ja 9 Osaamiskartoitus. Muiden tehtävien käyttöön ei saatu vastausta. Hän kertoi, ettei käytä muita tehtäviä koska ei ole saanut niihin koulutusta, eikä ole niitä koskaan kokeillut. Tehtävien käyttämiseen liittyi myös haasteita.
Ammattien kiinnostavuusarvio tehtävän avulla oli tarkoitus kartoittaa mikä asiakasta kiinnostaa ammatillisesti. Tehtävä käytiin läpi yleensä kaksi kertaa. Työlähtöinen itsetuntemusarviointi tehtävän tarkoituksena oli tarkastella millaisia ominaisuuksia, toimintatapoja ja käsityksiä asiakkaalla oli itsestään. Tämän jälkeen tuloksia (ominaisuuksia) voitiin vertailla ammattien kiinnostavuusarvio tehtävässä esiin tulleisiin ammatillisiin mielenkiinnon kohteisiin. Osaamiskartoitus tehtävän tavoitteena oli tehdä asiakkaalle itselleen näkyväksi hänen omaa osaamistaan. Tämän jälkeen voitiin taas vertailla, löytyikö osaamista ammattien kiinnostavuusarvio tehtävässä esiin tulleisiin ammatillisiin mielenkiinnonkohteisiin. Osaamiskartoituksesta oli hyötyä myös koulun tai työnhaussa ja sen avulla pystyi markkinoimaan itseään työnantajille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Verven kehittämää työkirjaa käytetään ammatillisen kuntoutusselvityksen jatkovaiheessa, omaohjaajan pitämissä yksilöhaastatteluissa/keskusteluissa. Aineisto tähän työhön kerättiin audiovisuaalisella aineistonkeruu menetelmällä, eli omaohjaaja (informantti) piti äänipäiväkirjaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin case-tutkimusta. Case-tutkimuksen tavoitteena on kuvata tiettyä tapahtumaa tai ilmiötä esimerkiksi prosessia mahdollisimman tarkasti ja syvällisesti. Case-tutkimuksessa ei ole varsinaisia tuloksia vaan puhutaan kuvauksesta. Kuvaus on tässä työssä kirjoitettu tarinan muotoon. Tarkkaa kuvausta työkirjasta hankaloitti se, että työkirja oli salassa pidettävä.
Päiväkirjasta selvisi, että informantti käytti kaikkien asiakkaiden kanssa samoja kolmea tehtävää työkirjasta. Nämä tehtävät olivat 8 Ammattien kiinnostavuusarvio, 5 Työlähtöinen itsetuntemusarviointi ja 9 Osaamiskartoitus. Muiden tehtävien käyttöön ei saatu vastausta. Hän kertoi, ettei käytä muita tehtäviä koska ei ole saanut niihin koulutusta, eikä ole niitä koskaan kokeillut. Tehtävien käyttämiseen liittyi myös haasteita.
Ammattien kiinnostavuusarvio tehtävän avulla oli tarkoitus kartoittaa mikä asiakasta kiinnostaa ammatillisesti. Tehtävä käytiin läpi yleensä kaksi kertaa. Työlähtöinen itsetuntemusarviointi tehtävän tarkoituksena oli tarkastella millaisia ominaisuuksia, toimintatapoja ja käsityksiä asiakkaalla oli itsestään. Tämän jälkeen tuloksia (ominaisuuksia) voitiin vertailla ammattien kiinnostavuusarvio tehtävässä esiin tulleisiin ammatillisiin mielenkiinnon kohteisiin. Osaamiskartoitus tehtävän tavoitteena oli tehdä asiakkaalle itselleen näkyväksi hänen omaa osaamistaan. Tämän jälkeen voitiin taas vertailla, löytyikö osaamista ammattien kiinnostavuusarvio tehtävässä esiin tulleisiin ammatillisiin mielenkiinnonkohteisiin. Osaamiskartoituksesta oli hyötyä myös koulun tai työnhaussa ja sen avulla pystyi markkinoimaan itseään työnantajille.