Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ohjaaja sijoitetun nuoren mielenterveyden tukijana - Opas lastensuojelulaitoksen ohjaajille

Mäntylä, Säde (2017)

Avaa tiedosto
Sade_Mantyla_Ohjaaja_sijoitetun_nuoren_mielenterveyden_tukijana.pdf (1.651Mt)
Lataukset: 


Mäntylä, Säde
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120820284
Tiivistelmä
Nuorten kotioloissa voi olla sellaisia kriisejä, että yhteiskunnan on huolehdittava heistä. Osa nuorista on avohoidossa ja suurin osa huostaanotettuina. Sijoitettujen nuorten normaali kasvu ja kehitys voi olla uhattuna huolenpitoon ja elinoloihin liittyvien tekijöiden sekä vanhempiin liittyvien haavoittavien tekijöiden vuoksi. Sijoitetut nuoret kärsivätkin usein erilaisista häiriöistä mielenterveydessä.

Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa lastensuojelulaitoksen ohjaajille lisää tietoa sijoitettuina olevien nuorten mielenterveyshäiriöistä. Tavoitteena oli myös kehittää ohjaajien ammattitaitoa niin, että pystyttäisiin vastaamaan
nuorten psyykkisiin tarpeisiin lastensuojelulaitoksessa aiempaa paremmin. Näiden kautta tavoitteena oli sijoitettujen nuorten mielenterveyden edistäminen ja tukeminen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toiminnallisena osuutena valmistui opas. Toiminnallisen osuuden sisältö rakentui aiheeseen liittyvän kirjallisuuden, tutkimusten ja artikkeleiden pohjalta. Opinnäytetyön tilaajana oli Kanta-Hämeen alueella sijaitseva lastensuojelulaitos.

Työn tuloksena oli, että ohjaajilta vaaditaan hyviä vuorovaikutustaitoja, jatkuvaa itsensä tarkastelua, empaattisuutta, läsnäoloa ja nuorten kuuntelua. Hoidollisen näkökulman huomioimisella voidaan ennaltaehkäistä uusien
häiriöiden syntymistä, olemassa olevien häiriöiden pahenemista sekä ohjeistaa nuoria elämään häiriöidensä kanssa, niin, että he pärjäävät elämässään paremmin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste