Tuotteen markkinointi inspiraatiokuvien avulla
Viitasalo, Karoliina (2017)
Viitasalo, Karoliina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120554
Tiivistelmä
Kiinnostava tuote ei välttämättä läpäise tarkkojen kuluttajien seulaa ilman vaikuttavaa ja onnistunutta tuotekuvaa. Ihmiset näkevät päivittäin lukemattomia määriä kuvia, jonka seurauksena vain parhaat jäävät mieleen. Visuaalisen markkinoinnin keinot ja stylistin palvelut ovat entistä tärkeämmässä osassa yritysten ilmeen ja markkinoinnin luomisessa.
Opinnäytetyössä tutkittiin tuote- ja inspiraatiokuvia hyödyntäen Pinterestiä ja Instagramia. Tavoitteena oli löytää vastaus siihen, millaiset kuvat kiinnostavat kuluttajaa ja saavat eniten jakoja ja tykkäyksiä. Tutkittavien kuvien keskiössä olivat reikälevyistä otetut stailatut tuotekuvat sekä Instagramissa menestyksekkäät sisustusbrändit. Sisustusbrändejä tarkkailemalla pyrittiin selvittämään, miten trendit näkyvät kuvien stailauksissa.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin kuva-analyysia ja toiminnallista tutkimusta. Työ oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Kuva-analyysin yhtenä osana oli kuvien tutkiminen kuvasemiotiikan keinoja käyttämällä. Tarkastelussa olivat kuvien denotatiiviset merkitykset, kuten kuvien lokaatiot ja värimaailmat. Lisäksi seurattiin kuvien tykkäys- ja jakomääriä, ja tehtiin niiden perusteella päätelmiä siitä, millainen on kuluttajan kiinnostuksen herättävä kuva.
Tutkimuksesta saatua tietoa käytettiin pohjana työn produktiivisen osuuden suunnittelussa ja toteutuksessa. Tulosten perusteella eniten kiinnostusta herättävät kuvat, joissa ratkaistaan jokin säilytyksellinen ongelma, ja joiden värimaailma ja stailaus on harmoninen ja viimeistelty. Produktiivinen osuus oli tuottaa asiakkaalle stailattuja inspiraatiokuvia uusista, sisustuskäyttöön tarkoitetuista reikälevyistä. Tavoitteena oli luoda onnistuneita stailauksia ja kiinnostavia kuvia, joiden avulla yritys tavoittaa uusia asiakkaita. Valmiita kuvia tullaan käyttämään yrityksen verkkokaupassa ja muualla sosiaalisessa mediassa tuotteen markkinointiin.
Opinnäytetyössä tutkittiin tuote- ja inspiraatiokuvia hyödyntäen Pinterestiä ja Instagramia. Tavoitteena oli löytää vastaus siihen, millaiset kuvat kiinnostavat kuluttajaa ja saavat eniten jakoja ja tykkäyksiä. Tutkittavien kuvien keskiössä olivat reikälevyistä otetut stailatut tuotekuvat sekä Instagramissa menestyksekkäät sisustusbrändit. Sisustusbrändejä tarkkailemalla pyrittiin selvittämään, miten trendit näkyvät kuvien stailauksissa.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin kuva-analyysia ja toiminnallista tutkimusta. Työ oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Kuva-analyysin yhtenä osana oli kuvien tutkiminen kuvasemiotiikan keinoja käyttämällä. Tarkastelussa olivat kuvien denotatiiviset merkitykset, kuten kuvien lokaatiot ja värimaailmat. Lisäksi seurattiin kuvien tykkäys- ja jakomääriä, ja tehtiin niiden perusteella päätelmiä siitä, millainen on kuluttajan kiinnostuksen herättävä kuva.
Tutkimuksesta saatua tietoa käytettiin pohjana työn produktiivisen osuuden suunnittelussa ja toteutuksessa. Tulosten perusteella eniten kiinnostusta herättävät kuvat, joissa ratkaistaan jokin säilytyksellinen ongelma, ja joiden värimaailma ja stailaus on harmoninen ja viimeistelty. Produktiivinen osuus oli tuottaa asiakkaalle stailattuja inspiraatiokuvia uusista, sisustuskäyttöön tarkoitetuista reikälevyistä. Tavoitteena oli luoda onnistuneita stailauksia ja kiinnostavia kuvia, joiden avulla yritys tavoittaa uusia asiakkaita. Valmiita kuvia tullaan käyttämään yrityksen verkkokaupassa ja muualla sosiaalisessa mediassa tuotteen markkinointiin.