Hurdant bildgalleri lockar kvinnor att följa en Instagram profil
Jokinen, Henrietta (2017)
Jokinen, Henrietta
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120920380
Tiivistelmä
På Instagram är det bilderna som är i fokus och själva bildgalleriet är vad man främst ser på i en profil, men hurdan visuell design bör man ha för att den lockar kvinnor? Hur vik-tigt är det att galleriet ser ut som en helhet eller är det viktigare att innehållet är sam-manhängande? Syftet med undersökning är att klargöra hurdant bildgalleri lockar kvin-nor i åldern 20 till 25 år att följa en Instagramprofil. Undersökningens teori behandlar ämnen som innehållsmarknadsföring, visuell design och storytelling som ger stöd och bättre förståelse för undersökningens resultat. I den empiriska delen intervjuades fem kvinnor. I första delen av gruppintervjun diskuterades det främst om informanternas tankar varför de väljer att följa en profil. I andra delen analyserades elva olika Instag-ramprofiler varav 8 analyserades i par. I resultatet kom det fram att bildgalleriet skall ge känslan av att bilderna andas, med andra ord att bilderna får inte vara tagna för nära. Bildgalleriet skall vara ljust men inte vitt för annars försvinner kontrasten och djupet från bilden. Ett likartat färgschema tyckte informanterna mest om eftersom det gör att bildgalleriet ser lugnt och harmoniskt ut. Dystra färger lockande inte eftersom informan-terna föredrog bildgallerier med glada färger. Bildernas innehåll skall vara sammanhäng-ande men även mångsidigt för att upprätthålla följarens intresse. Bildgalleriet blir även mer lockande i fall bilderna är överraskande och har en tydlig fokus punkt (t.ex. en människa). Det gör att bildgalleriet ser intressantare, personligare och mer berättande ut. När alla ovannämnda egenskaper finns i bildgalleriet är det en större sannolikhet att kvinnor väljer att följa profilen. I fall man undersökte ämnet vidare kunde man under-söka en annan åldersgrupp samt männens tankar om ämnet. On Instagram pictures are in focus and the photo gallery is one of the main things people observe in a profile but what kind of visual design should the photo gallery have so it at-tracts women? How important is it the wholeness of the gallery or is it more important that the content is coherent? The goal with this research is to clarify what kind of photo gallery attracts women in the age of 20 to 25 years to follow an Instagram profile. The theoretical part consists of topics such as content marketing, visual design and storytell-ing, which will give support and better understanding of the results. The empirical part consists of interview with five women. The first part of the group interview discussed questions mainly of informants’ thoughts on why they choose to follow a profile. The second part consisted of analyzing eleven different profiles which eight of them were compared in pairs. The results tell us that women prefer photo galleries with pictures that breathes. In other words, the pictures are not taken too close. The photo gallery should be light but not white otherwise the contrast and depth disappears. Women appreciated an analogous color scheme the most, which makes the photo gallery calm and harmony. Gloomy colors did not attract because informants preferred galleries with happy colors. The content in the photo galleries should be variant but continuous in order to keep fol-lowers interest. Surprises in photos and a clear focal point in pictures (e.g. a person) in-creases the attractiveness of the gallery. This made the photo gallery look more interest-ing, more personal and more narrative. Once all of these elements are in the photo gallery there is a bigger chance that women decide to follow the profile. If this topic would be researched further it could be continued by researching another age-group and also men’s thoughts of the topic.