Jotain yhteistä : tanssivan katuteatteriesityksen kehittäminen ja sen vaikutukset nuorten motivaatioon
Tolonen, Maria (2017)
Tolonen, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120465
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin Kajaani Dance -tanssikoulun oppilaiden motivaatiota ja innostusta tanssivan katuteatteriesityksen Jotain yhteistä -prosessin kautta. Jotain yhteistä alkoi nuorille tarjotusta mahdollisuudesta tehdä tanssiva katuteatteriesitys ja toiseksi tarpeesta saada uutta sisältöä Kajaanin kaupungin kulttuurimatkailutapahtumiin.
Tällä toimintatutkimuksella pyritään ymmärtämään nuorten tanssinharrastajien antamia merkityksiä ja motivaatiota sekä kehittäämään nuoria osallistavaa esityksen tuotantoprosessia. Työssä arvioidaan vastasiko toiminta, tanssivan katuteatterin toteutus, nuorten odotuksia. Tanssikoulun toiminta on oppilaslähtöistä ja on tärkeää, että oppilaat ovat myös jatkossa motivoituneita tanssin harrastajia. Tavoitteena on, että motivaatio, innokkuus ja luovuus säilyy nuorissa tanssin harrastajissa prosessin aikana.
Opinnäytetyöni kehityshanke sisältää tietoa katuteatteriesityksen ammattimaisesta tuottamisesta tanssikouluun. Teoksen tekemiseen palkattiin tanssikoulun ulkopuolinen koreografi, mikä teki teoksesta erityisen siinä mielessä, että se toteutettiin pienen ryhmän voimin. Merkittävää tässä katuteatterissa oli sen muoto. Tanssiesitys ei tarvitse sisänäyttämötilaa, vaan se onnistuu esityksen paikasta ja esiintyjien määrästä riippumatta.
Katutanssiesityksen osallistava tuotantoprosessi mukaili toimintatutkimuksen syklimäistä rakennetta. Tutkimusaineisto koostui kahdeksan tanssijan WhatsApp –keskusteluista, sekä Express- ja Jotain yhteistä -esitysten palautteesta. Aineistoa käsiteltiin sisältöanalyysin keinoin. Palautteissa tanssijat kokivat esityksen hyvin merkityksellisenä: he kokivat olevansa luomassa uutta. Nuorten antamassa palautteista tiivistyi Jotain yhteistä -teoksesta saatu merkitys tanssijoille: yhteisöllisyys, merkityksellisyys, itseluottamus ja ilo.
Tällä toimintatutkimuksella pyritään ymmärtämään nuorten tanssinharrastajien antamia merkityksiä ja motivaatiota sekä kehittäämään nuoria osallistavaa esityksen tuotantoprosessia. Työssä arvioidaan vastasiko toiminta, tanssivan katuteatterin toteutus, nuorten odotuksia. Tanssikoulun toiminta on oppilaslähtöistä ja on tärkeää, että oppilaat ovat myös jatkossa motivoituneita tanssin harrastajia. Tavoitteena on, että motivaatio, innokkuus ja luovuus säilyy nuorissa tanssin harrastajissa prosessin aikana.
Opinnäytetyöni kehityshanke sisältää tietoa katuteatteriesityksen ammattimaisesta tuottamisesta tanssikouluun. Teoksen tekemiseen palkattiin tanssikoulun ulkopuolinen koreografi, mikä teki teoksesta erityisen siinä mielessä, että se toteutettiin pienen ryhmän voimin. Merkittävää tässä katuteatterissa oli sen muoto. Tanssiesitys ei tarvitse sisänäyttämötilaa, vaan se onnistuu esityksen paikasta ja esiintyjien määrästä riippumatta.
Katutanssiesityksen osallistava tuotantoprosessi mukaili toimintatutkimuksen syklimäistä rakennetta. Tutkimusaineisto koostui kahdeksan tanssijan WhatsApp –keskusteluista, sekä Express- ja Jotain yhteistä -esitysten palautteesta. Aineistoa käsiteltiin sisältöanalyysin keinoin. Palautteissa tanssijat kokivat esityksen hyvin merkityksellisenä: he kokivat olevansa luomassa uutta. Nuorten antamassa palautteista tiivistyi Jotain yhteistä -teoksesta saatu merkitys tanssijoille: yhteisöllisyys, merkityksellisyys, itseluottamus ja ilo.