Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mitä pianisti tekee bändissä? : Taustaäänitteitä ja materiaalia pop/jazz-pianon komppisoiton opiskeluun

Savola, Suvi (2017)

 
Avaa tiedosto
Savola_Suvi.pdf (12.44Mt)
Lataukset: 


Savola, Suvi
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120565
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössä luotiin pop/jazz-pianon komppisoiton opiskeluun nuottiharjoite- ja taustaäänitemateriaalia. Materiaali toteutettiin perustason 2/3 ja 3/3 piano- ja teoriataidot omaaville soittajille. Samalla tutkittiin pianistin roolia bändissä.

Opinnäytetyön aihe nousi hyvistä kokemuksista taustaäänitteiden käytöstä ja tarpeesta koota opetus-työtä helpottavaa opetusmateriaalia. Tavoitteena oli luoda aloittelevien pop/jazz pianistien bändisoit-tovalmiuksia tukevaa materiaalia sekä saada käyttöön omaan pianonsoiton opetustyöhön soveltuvaa perustason työkalupakkia.

Harjoitusmateriaali taustaäänitteineen tehtiin seitsemän eri rytmimusiikin tyylilajin opetteluun: pop, rock, blues, groove, funk, jazz/swing, jazzvalssi ja bossa nova. Harjoitusoppaassa on kerrottu tiiviste-tysti näiden tyylien pääpiirteistä, keskittyen pianon rooliin bändisoitossa. Opas sisältää sekä rytmi- että harmoniaharjoitteita ja jokaisen tyylilajin nuottiharjoitteisiin on tehty siihen kuuluva taustaäänite. Nuottikuvat on tehty Sibelius 7 First -nuotinnusohjelmalla ja taustaäänitteet on tehty GarageBandmu-siikkiohjelmalla. Taustaäänitteet ovat saatavissa piilotettuina YouTube-linkkeinä.

Tietopohjasta olennaisen osan muodostaa kolme oppimistyyliä, jotka liittyvät työstettyjen harjoitteiden soveltamiseen pop/jazz-pianon opiskelussa ja opettamisessa. Nämä ovat kuulonvarainen, tutkiva ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Keskeistä opinnäytetyö- ja oppimateriaaliprosessissa on ollut myös hiljainen pedagoginen tieto ja luova työskentely. Materiaalit ovat helposti hyödynnettävissä pop/jazz-pianon komppisoiton opiskelussa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste