Mitä pianisti tekee bändissä? : Taustaäänitteitä ja materiaalia pop/jazz-pianon komppisoiton opiskeluun
Savola, Suvi (2017)
Savola, Suvi
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120565
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössä luotiin pop/jazz-pianon komppisoiton opiskeluun nuottiharjoite- ja taustaäänitemateriaalia. Materiaali toteutettiin perustason 2/3 ja 3/3 piano- ja teoriataidot omaaville soittajille. Samalla tutkittiin pianistin roolia bändissä.
Opinnäytetyön aihe nousi hyvistä kokemuksista taustaäänitteiden käytöstä ja tarpeesta koota opetus-työtä helpottavaa opetusmateriaalia. Tavoitteena oli luoda aloittelevien pop/jazz pianistien bändisoit-tovalmiuksia tukevaa materiaalia sekä saada käyttöön omaan pianonsoiton opetustyöhön soveltuvaa perustason työkalupakkia.
Harjoitusmateriaali taustaäänitteineen tehtiin seitsemän eri rytmimusiikin tyylilajin opetteluun: pop, rock, blues, groove, funk, jazz/swing, jazzvalssi ja bossa nova. Harjoitusoppaassa on kerrottu tiiviste-tysti näiden tyylien pääpiirteistä, keskittyen pianon rooliin bändisoitossa. Opas sisältää sekä rytmi- että harmoniaharjoitteita ja jokaisen tyylilajin nuottiharjoitteisiin on tehty siihen kuuluva taustaäänite. Nuottikuvat on tehty Sibelius 7 First -nuotinnusohjelmalla ja taustaäänitteet on tehty GarageBandmu-siikkiohjelmalla. Taustaäänitteet ovat saatavissa piilotettuina YouTube-linkkeinä.
Tietopohjasta olennaisen osan muodostaa kolme oppimistyyliä, jotka liittyvät työstettyjen harjoitteiden soveltamiseen pop/jazz-pianon opiskelussa ja opettamisessa. Nämä ovat kuulonvarainen, tutkiva ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Keskeistä opinnäytetyö- ja oppimateriaaliprosessissa on ollut myös hiljainen pedagoginen tieto ja luova työskentely. Materiaalit ovat helposti hyödynnettävissä pop/jazz-pianon komppisoiton opiskelussa.
Opinnäytetyön aihe nousi hyvistä kokemuksista taustaäänitteiden käytöstä ja tarpeesta koota opetus-työtä helpottavaa opetusmateriaalia. Tavoitteena oli luoda aloittelevien pop/jazz pianistien bändisoit-tovalmiuksia tukevaa materiaalia sekä saada käyttöön omaan pianonsoiton opetustyöhön soveltuvaa perustason työkalupakkia.
Harjoitusmateriaali taustaäänitteineen tehtiin seitsemän eri rytmimusiikin tyylilajin opetteluun: pop, rock, blues, groove, funk, jazz/swing, jazzvalssi ja bossa nova. Harjoitusoppaassa on kerrottu tiiviste-tysti näiden tyylien pääpiirteistä, keskittyen pianon rooliin bändisoitossa. Opas sisältää sekä rytmi- että harmoniaharjoitteita ja jokaisen tyylilajin nuottiharjoitteisiin on tehty siihen kuuluva taustaäänite. Nuottikuvat on tehty Sibelius 7 First -nuotinnusohjelmalla ja taustaäänitteet on tehty GarageBandmu-siikkiohjelmalla. Taustaäänitteet ovat saatavissa piilotettuina YouTube-linkkeinä.
Tietopohjasta olennaisen osan muodostaa kolme oppimistyyliä, jotka liittyvät työstettyjen harjoitteiden soveltamiseen pop/jazz-pianon opiskelussa ja opettamisessa. Nämä ovat kuulonvarainen, tutkiva ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Keskeistä opinnäytetyö- ja oppimateriaaliprosessissa on ollut myös hiljainen pedagoginen tieto ja luova työskentely. Materiaalit ovat helposti hyödynnettävissä pop/jazz-pianon komppisoiton opiskelussa.