Rubbas en bloggs trovärdighet av reklam? : En kvalitativ forskning om tankar och attityder kring reklam i bloggar.
Piltz, Kia (2017)
Piltz, Kia
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120649
Tiivistelmä
Allt runt omkring oss är i dagens läge väldigt kommersiellt. Det finns få faktorer, som inte blir påverkade av reklam. Detta fenomen går även att skåda, då man läser personliga dagböcker på internet. Webb loggar, eller mer allmänt känt som bloggar, är ett fenomen som för första gång slog igenom i slutet av 1990-talet. I de nordiska länderna, närmare sagt Sverige, blev bloggande väldigt populärt, speciellt bland unga kvinnor, kring år 2005. Och så har det fortsatt sedan dess. På grund av den enorma populariteten och massorna av läsare, som bloggerskorna lyckas dra till sig, är det inte konstigt att även företag så småningom lärt sig använda bloggar som marknadsföringskanaler för sina tjänster och produkter. Att träffa på ”sponsrade inlägg” går i dagens läge inte att undvika, då man bloggar med en regelbunden publik. Och det här resulterar även till problemet i detta examensarbete. Blir bloggen och dess innehåll negativt påverkad av reklam? Tär reklam på bloggens trovärdighet? Syftet med detta examensarbete är att få svar på dessa frågor och komma fram till en klar slutsats, ifall reklam i bloggar rubbar deras trovärdighet. Materialet bakom teorin i arbetet består mest av elektroniska källor, som till exempel bloggar. Även en del skriftligt material har samlats in. För att nå bästa, möjliga resultat för denna studie, gjordes en kvalitativ undersökning. För att fånga upp respondenternas ärliga, spontana tankar och attityder kring fenomenet, valdes individuella intervjuer som metod för studien. 14 respondenter, som passade in inom de uppgjorda avgränsningarna, deltog i intervjuerna. Intervjuerna som gjordes, var semistrukturerade och de hade som grund en frågeguide med åtta, ämnesrelaterade frågor. Frågorna var uppgjorda så, att de på bästa möjliga vis bidrog till att besvara examensarbetets syfte. Alla intervjuerna bandades in och transkriberades. Detta följdes av en lång process av djupgående analys kring det insamlade materialet. De uppnådda resultaten var väldigt intressanta att forska kring. Den stora variationen mellan respondenternas svar, var väldigt oväntad. Det som någon av respondenterna kunde uppleva väldigt störande, kunde vara något, som en annan respondent inte lät sig irriteras av. Även att en märkbar andel av de 14 respondenterna gjort uppköp via bloggars sammarbetsinlägg, kom som en överraskning. Att flera av respondenterna påverkade inom företag, som håller på med sponsorering av blogginlägg, var en värdefull och otippad aspekt, som gav mer trovärdighet åt hela ämnet i studien. Efter att ha forskat kring ämnet, kan man konstatera, att reklam nog till en viss mån lyckas påverka en bloggs trovärdighet på ett negativt sätt. Ifall det påverkar konsumentens läsvanor och köp sätt, är väldigt individuellt.