Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Terveydenhuollon henkilöstön suhtautuminen lisääntyviin sähköisiin palveluihin : CASE: Turun kaupungin suun terveydenhuolto

Laitinen, Janica (2017)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_lopullinen.pdf (1.161Mt)
Lataukset: 


Laitinen, Janica
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120622
Tiivistelmä
Turun kaupungin kaupunkistrategiaan on kirjattu, että palveluiden kysyntää ennakoimalla palvelut voidaan kohdistaa oikea-aikaisesti sinne, missä niiden vaikuttavuus on suurinta. Kaupunki pyrkii uudistamaan palveluprosesseja ja -kanavia yhdessä asiakkaidensa kanssa. Kaupunki haluaa luoda asukkailleen ja asiakkailleen aikaisempaa enemmän mahdollisuuksia palveluiden käyttämiseen lisäämällä paikasta riippumatonta palvelua digitalisoimalla palveluja ja lisäämällä yhteispalveluja.

Tämä kehittämisprojekti on itsenäinen osaprojekti, joka kietoutuu ODA-projektiin liittyvään älykkään sähköisen oirearvion käyttöönottoon kohdeorganisaatiossa. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstön suhtautumista sähköisiin tietojärjestelmiin nyt ja tulevaisuudessa. Siinä selvitettiin lisäksi henkilöstön suhtautumista tulevaan palvelukanavien lisäämisen. Kehittämisprojektin lopputuotoksena syntyi koulutussuunnitelma Turun kaupungin suun terveydenhuollolle liittyen tulevan sähköisen palvelun käyttöönottoon.

Kehittämisprojektin tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä ja siihen vastasi kohderyhmän 315 edustajasta 85 vastaajaa.

Tutkimustulokset osoittivat, että kohdeorganisaation henkilöstö on hyvin motivoitunutta työhönsä ja he näkevät erilaisten tietoteknisten ratkaisujen mahdolliset hyödyt. Vastauksissa korostui henkilöstön turhautuminen erilaisiin osarekistereihin ja vastaajat peräänkuuluttivatkin tietoteknisten järjestelmien käytettävyyttä. Henkilöstö suhtautuu tuleviin järjestelmiin motivoituneesti ja he kokevat, että tulevien sähköisten järjestelmien on tarkoitus helpottaa yksittäisen työntekijän kokemaa työkuormaa. Henkilöstön vastauksiin peilaten voidaankin sanoa, että kohdeorganisaatio on valmis integroimaan sähköisiä palveluja osaksi palveluverkostoaan.

Tulevan sähköisen oirearvion kannalta henkilöstön suhtautuminen siihen ja sen luomiin mahdollisuuksiin ennakoi korkeaa käyttöaietta. Henkilöstö arvioikin atk-taitonsa hyviksi ja selviää erilaisista atk-laitteilla suoritetuista toiminnoista hyvin. ODA-hankkeeseen suhtaudutaan kohdeorganisaatiossa varauksellisen positiivisesti, joskin henkilöstö ei tunnista tällä hetkellä ODA-hankkeen tarkoitusta ja tavoitteita. Tutkimuksessa kertynyttä tietoutta voidaan hyödyntää suunniteltaessa tulevaisuuden tietoteknisten järjestelmien käyttöönottoa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste