Elokuva-avustaminen : case: Viulisti
Teperi, Meri (2017)
Teperi, Meri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120666
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin elokuva-avustamista sekä avustajien että avustajista vastaavien apulaisohjaajien kannalta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin kirjoittajan työharjoittelun aikaista työnkuvaa 3. apulaisohjaajana Mjölk Moviesin pitkässä fiktioelokuvassa Viulisti. Keväällä 2017 suoritetun työharjoittelun työtehtäviin kuului avustajien hankinta ja koordinointi. Työharjoittelun aikana oli havaittavissa useita yleisesti elokuva-avustamiseen liittyviä ongelmia molempien osapuolien näkökulmista. Havainnot liittyivät esimerkiksi avustajien pieniin palkkioihin, aikataulujen epämääräisyyksiin ja roolitusprosessin epäjärjestelmällisyyteen. Opinnäytetyössä esiteltiin näitä ongelmia ja etsittiin ratkaisuja, joilla elokuva-avustamisesta saataisiin kaikkien osapuolien kannalta toimivampaa.
Avustajia käsittelevässä luvussa keskityttiin elokuva-avustamisen historiaan maailmalla, avustamiseen käytännössä sekä avustajatoimintaan liittyviin ongelmiin avustajien näkökulmasta. Avustamisen historiaa tutkittiin Anthony Sliden teokseen Hollywood Unknowns (2012) pohjautuen. Avustajien näkökulmia selvitettiin suorittamalla Google Forms -kysely Viulistin avustajille sähköpostitse.
Apulaisohjaajia käsittelevässä luvussa keskityttiin avustajista vastaavien apulaisohjaajien työtehtäviin ja niihin liittyviin haasteisiin. Avustajahankinnasta ja -koordinoinnista oli hyvin vähän kirjallista materiaalia olemassa, joten opinnäytetyö toimii myös työkaluna uusille apulaisohjaajille. Luvussa käytiin läpi 3. apulaisohjaajan työvaiheita Viulisti-elokuvassa ja vertailukohteena käytettiin huomattavasti suuremman mittaluokan elokuvaa, Tuntematonta Sotilasta. Aiheesta haastateltiin kyseisen elokuvan avustajahankinnasta vastannutta Pia Ahoa sekä 3. apulaisohjaajaa Timo Lahtista, joka vastasi avustajien ohjaamisesta kuvauspaikalla.
Avustajakyselyn tulokset pääosin vastasivat työharjoittelussa tehtyjä havaintoja elokuva-avustamiseen liittyvistä ongelmista ja vahvistivat käsitystä siitä, että haasteet liittyvät samoihin asioihin elokuvatuotannosta riippumatta. Anthony Sliden teos Hollywood Unknowns (2012) tuki ajatusta siitä, että samoja ongelmia oli ollut myös ulkomailla kautta elokuvahistorian. Tehtyjen ammattilaishaastatteluiden perusteella apulaisohjaajat kohtasivat samankaltaisia haasteita työssään elokuvatuotannosta riippumatta. Sekä avustajat että apulaisohjaajat olivat tyytymättömiä nykytilanteeseen. Lähes kaikkien ongelmien takaa paljastuivat vähäiset resurssit elokuva-alalla. Tärkeintä ongelmien ratkaisemiseksi kuitenkin olisi, että osapuolet ymmärtäisivät toisiaan ja töitä kohti parempaa tehtäisiin yhdessä.
Avustajia käsittelevässä luvussa keskityttiin elokuva-avustamisen historiaan maailmalla, avustamiseen käytännössä sekä avustajatoimintaan liittyviin ongelmiin avustajien näkökulmasta. Avustamisen historiaa tutkittiin Anthony Sliden teokseen Hollywood Unknowns (2012) pohjautuen. Avustajien näkökulmia selvitettiin suorittamalla Google Forms -kysely Viulistin avustajille sähköpostitse.
Apulaisohjaajia käsittelevässä luvussa keskityttiin avustajista vastaavien apulaisohjaajien työtehtäviin ja niihin liittyviin haasteisiin. Avustajahankinnasta ja -koordinoinnista oli hyvin vähän kirjallista materiaalia olemassa, joten opinnäytetyö toimii myös työkaluna uusille apulaisohjaajille. Luvussa käytiin läpi 3. apulaisohjaajan työvaiheita Viulisti-elokuvassa ja vertailukohteena käytettiin huomattavasti suuremman mittaluokan elokuvaa, Tuntematonta Sotilasta. Aiheesta haastateltiin kyseisen elokuvan avustajahankinnasta vastannutta Pia Ahoa sekä 3. apulaisohjaajaa Timo Lahtista, joka vastasi avustajien ohjaamisesta kuvauspaikalla.
Avustajakyselyn tulokset pääosin vastasivat työharjoittelussa tehtyjä havaintoja elokuva-avustamiseen liittyvistä ongelmista ja vahvistivat käsitystä siitä, että haasteet liittyvät samoihin asioihin elokuvatuotannosta riippumatta. Anthony Sliden teos Hollywood Unknowns (2012) tuki ajatusta siitä, että samoja ongelmia oli ollut myös ulkomailla kautta elokuvahistorian. Tehtyjen ammattilaishaastatteluiden perusteella apulaisohjaajat kohtasivat samankaltaisia haasteita työssään elokuvatuotannosta riippumatta. Sekä avustajat että apulaisohjaajat olivat tyytymättömiä nykytilanteeseen. Lähes kaikkien ongelmien takaa paljastuivat vähäiset resurssit elokuva-alalla. Tärkeintä ongelmien ratkaisemiseksi kuitenkin olisi, että osapuolet ymmärtäisivät toisiaan ja töitä kohti parempaa tehtäisiin yhdessä.